Milli eğitim bakanlığının uzun süredir üzerinde çalıştığı müfredatın 4 ve 5’inci sınıflardaki ünitelerinden ‘Atatürkçülükle ilgili konu ve kazanımlar’ başlığı çıkarıldı.
Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz’ın açıkladığı müfredatta, öğrencilere yakın tarih ve darbe girişiminin anlatılmasına yer verilmiş, evrim konu başlığı çıkarılmış, Atatürk’ün hayatıyla ilgili konularda kısıtlamaya gidilmişti.
Müfredatta ayrıca, ‘2. Dünya Savaşı’ konu başlığında Türkiye’nin izlediği dış politika ve savaş sırasında Türkiye’de meydana gelen siyasi, ekonomik gelişmeler bölümünden 2’nci cumhurbaşkanı İsmet İnönü’ne ait başlık kaldırılmış, imam hatip ortaokullarındaki öğrencilere 7. sınıftan itibaren ‘cihat’ kavramının anlatılacağı ortaya çıkmıştı.
Yılmaz, yeni müfredata ilişkin tanıtım toplantısında kaldırılan evrim teorisi hakkında “Bilim ne söylüyorsa biz onu takip edeceğiz. İlim midir, varsayım mıdır, kuramsal mıdır…” demişti.
Bir aylık askı süresinin ardından kitap yazımına 20 Şubat’ta başlanacak. Yeni müfredat 2017-2018 yılında 1’inci, 5’inci ve 9’uncu sınıflardan itibaren okutulacak.
Hürriyet’ten Gamze Kolcu’nun haberine göre, Talim ve Terbiye Kurulu’nun sosyal bilgiler 4’üncü ve 5’inci sınıflar için hazırladığı programda, ‘Atatürkçülükle ilgili konu ve kazanımlar’ başlığı yer alıyordu.
Müfredatın taslak ve eski halindeki bazı ayrımlar şöyle:
‘Kazanım, biyografi öğretimi bağlamında ele alınacak’
Eski hali: 4’üncü sınıfta ‘Geçmişimi Öğreniyorum’ ünitesinde, Milli Mücadele’deki birlik ve beraberliğin temelinde dayanışmanın olduğu anlatılıyor, Atatürk’ün sözleri paylaşılıyordu.
Mevcut programda kazanım “Milli Mücadele’nin kazanılmasında ve Cumhuriyet’in ilanında Atatürk’ün rolünü fark eder” diye tanımlanıyordu. “Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı’nda Türk milletini aynı amaçta birleştirdiği açıklanır. Türk büyüğü olduğu vurgulanarak vatan, millet ve insan sevgisiyle ilgili örnekler anlatılır” ifadeleri yer alıyordu.
Taslak: Taslakta ‘Kültür ve Miras’ ünitesinde “Milli Mücadele kahramanlarının hayatlarından hareketle Milli Mücadele’nin önemini kavrar. Kazanım, biyografi öğretimi bağlamında ele alınacak. Millî Mücadele’deki çocuk ve öğrenci kahramanları üzerinde de durulacak” denildi, Atatürk vurgusu yapılmadı.
Atatürk ile ilgili kazanımlara yer verilmedi
Eski hali: 5’inci sınıf sosyal bilgilerde Atatürk’ün inkılapçılıkla ilgili görüşleri örneklerle açıklanarak Türk toplumuna sağladığı fayda vurgulanıp Cumhuriyet’in Atatürk ilkelerine dayandığı belirtiliyordu. ‘Atatürk’ün barışçıl bir devlet adamı olması’, ‘Milli eğitim düşünceleri/uygulamaları’ başlığı vardı.
Taslak: Taslakta Atatürk’le ilgili kazanımlara yer verilmedi.
‘Atatürk ilke ve inkilapları’ 8’inci sınıfa taşındı
Taslakta, 6 ve 7’nci sınıfta okutulan sosyal bilgiler dersindeki ‘Atatürk kazanımı’na 6 ve 7’nci sınıfta dört cümleyle yer verildi. 6’ncı sınıf ‘Bilim, teknoloji ve toplum’da “Atatürk’ün akılcılığa ve bilime verdiği öneme değinilir” denildi. ‘Küresel bağlantılar’ ünitesinde “Türk Cumhuriyetleri, komşu ve diğer ülkelerle ilişkilerimiz Atatürk’ten itibaren millî dış politika anlayışı ele alınacak” ifadesi yer aldı.
7’inci sınıfta ‘Birey ve toplum’ ünitesinde konu “İstiklâl Savaşı’nda Darüşşafakalı öğrencilerin telgrafçılık eğitimlerinin oynadığı rol örnek gösterilebilir. Atatürk’ün iletişime verdiği öneme kanıtlar gösterilerek” ifadesiyle anlatılacak. ‘Etkin vatandaşlık’ta Atatürk’ün Türk demokrasisinin gelişimine katkısı açıklanacak.
5, 6, 7’nci sınıflardaki sosyal bilgiler dersinde yer alan ‘Atatürk ilke ve inkilapları’ konusu ise taslak müfredatta 8’inci sınıfa taşındı.