Milli eğitim bakanlığının uzun süredir üzerinde çalıştığı müfredatta öğrencilere yakın tarih ve darbe girişiminin anlatılmasına karar verilirken, evrim konu başlığı çıkarıldı; Atatürk’ün hayatıyla ilgili konularda kısıtlamaya gidildi.
Hürriyet’ten Gamze Kolcu’nun haberine göre dün Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz’ın açıkladığı müfredat, bir ay boyunca askıda kalacak, böylece velilerden öneri ve eleştiriler alınacak.
Türkiye’nin Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) tarafından her üç yılda bir yapılan eğitim araştırması PISA’da bir kez daha son sıralarda yer alması içerikte azaltmaya gidilmesinin önünü açtı. Müfredat hafifletilerek, gereksiz konular ayıklanırken, ders saatlerinin artırılması gündeme gelebilir.
Bir aylık askı süresinin ardından kitap yazımına 20 Şubat’ta başlanacak. Yeni müfredat 2017-2018 yılında 1’inci, 5’inci ve 9’uncu sınıflardan itibaren okutulacak.
‘Evrim’ gitti, ‘Çevre ve Canlı’ geldi
Dikkat çeken yenilikler şöyle:
* Lise son sınıf müfredatında yer alan ‘Hayatın başlangıcı ve evrim’ ünitesi çıkarıldı. Evrim ünitesinin yerine, ‘Canlılar ve çevre’ başlıklı bir ünite getirildi. Bu ünitede öğrencilere çevre şartlarının genetik değişimlerin sürekliliğine olan etkisi açıklanacak ancak evrim teorisine değinilip değinilmeyeceği bilinmiyor.
* Din dersi kapsamında derslerin yoğunluğu azaltılacak ancak İslam dışı diğer din ve mezheplere ayrılan konular genişletilecek. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne (AİHM) konu olan Hıristiyanlık, Yahudilik, Alevilik konularının daha az anlatılması şikâyetleri dikkate alınacak.
Darbe girişimi anlatılacak
* Türkiye’nin yakın tarihi ve darbe girişimi ders olarak okutulacak. Mevcut tarih kitaplarında İkinci Dünya Savaşı’na kadar anlatılan Türkiye Cumhuriyeti tarihi, 2016’ya uzatılacak. Türkiye tarihindeki darbeler, AB üyelik süreci, Kıbrıs müzakereleri de ders olarak okutulacak.
* 15 Temmuz darbe girişimi 6’ıncı sınıftan itibaren okutulmaya başlayacak.
Atatürk ‘azaltıldı’
* İlkokul birinci sınıf müfredatında Atatürk’le ilgili aktarılacak konular azaltılacak. 1’inci sınıfta Atatürk’ün sadece hayatı hakkında bilgi verilecek. Daha önce birinci sınıfta değinilen, ‘Atatürk’ün çocukluğunun araştırılması’ 2’nci sınıfta, ‘Atatürk’ün kişilik özelliklerinin araştırılması’ ise 3’üncü sınıfta anlatılacak.
* Taslakta Atatürk’ün hayatının nasıl anlatılacağı, “Görsel ve işitsel materyallerle Atatürk’ün sadece doğum yeri, anne ve babasının adı, ölüm yeri ve Anıtkabir üzerinde durulur” diye ifade edildi.
Eski müfredattaysa, 1’inci sınıfta Atatürk ile ilgili verilecek kazanımlar arasında şu ifadeler yer alıyordu: “Atatürk’ün vatan ve millet sevgisi vurgulanacak. Yurdumuzun Atatürk’ün önderliğinde düşmanlardan kurtarıldığı belirtilecek. Atatürk’ün doğum yeri ve tarihi, anne ve babasının adı, ölüm yeri ve tarihi, Anıtkabir’in yeri konusunda öğrencilerde merak uyandırılarak Atatürk’ün hayatını öğrenmeye istekli olmaları sağlanacak. Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin Atatürk’ün önderliğinde kurulduğu örneklerle açıklanacak, Türk milletinin Atatürk’ün önderliğinde birçok hak ve hürriyete kavuştuğu belirtilecek. Öğrencilerden, Atatürk’ün ‘Kemal’ adını almasıyla ilgili anıyı araştırmaları sağlanarak edindikleri bilgileri arkadaşlarıyla paylaşmaları istenecek. Dinledikleri anıdan ne anladıkları üzerinde durulacak.”
‘Demokratikleşme çabaları’ eklendi
* 8’inci sınıf inkilap tarihi ve Atatürkçülük dersinin müfredatında ‘Atatürkçülük’, ‘Çağdaş Türkiye Yolunda Adımlar’ ünitesiyle birleştirildi, adı ‘Atatürkçülük ve Çağdaşlaşan Türkiye’ oldu.
* Yedi ünitelik derse, ‘demokratikleşme çabaları’ konuları eklendi.
* Derslerde aynı zamanda girişimcilik, finansal okuryazarlık, siber güvenlik, iş sağlığı ve güvenliği, verimlilik stratejisi, ulusal fikri haklar, çölleşme, vergi bilinci gibi konular müfredata girdi. Ancak bu konulara toplumsal cinsiyet eklenmedi.
* 5’inci sınıfa yabancı dil hazırlık sınıfı pilot uygulaması konuldu.
* Kodlama dersi 1’den 4’üncü sınıfa kadar verilen tüm derslerin içine yerleştirildi.