Türk-İş Başkanı Ergün Atalay, motosikletli kuryelerin sendikalaşmasının önündeki engellerin kaldırılmasını isteyerek “Sendikalaşmaya karşı ortaya çıkan ‘esnaf-kurye’ modeli en güvencesiz çalışma biçimidir. İşletmeler çalışanların taleplerini karşılamalı” dedi.
Maaş zammı için işverenden yanıt gelmemesini gerekçe gösteren birçok şirkette çalışan kuryeler ‘sefalet zammı’na tepki olarak kontak kapatmış; çalışma şartlarının iyileştirilmesini istemişti.
AA’ya konuşan Atalay, salgında internet üzerinden alışverişin yaygınlaştığını anımsatıp buna bağlı olarak motosikletli kurye ihtiyacının ortaya çıktığını, salgın nedeniyle işsiz kalan birçok kişinin kuryelik yapmaya başladığını söyledi.
Sayıları tam bilinmemekle birlikte Türkiye’de kayıtlı olarak yaklaşık 200 bin kişinin motosikletli kurye olarak çalıştığına dikkati çeken Atalay, şöyle konuştu: “İnsanların evden çıkmaya korktuğu, en yüksek vaka sayılarının görüldüğü, sokağa çıkma kısıtlamasının olduğu dönemlerde dahi canını tehlikeye atarak çalışan motosikletli kuryelere toplumun bir teşekkür borcu var. Evlerine ekmek götürmek için canlarını riske atan bu insanlar maalesef iş güvencesi olmadan, düşük ücretlerle sendikasız çalıştırılıyor. Bu kardeşlerimiz, sendikaya üye olduklarında ise onların sırtından para kazanan koca koca markalar ayak oyunlarına başvuruyor. Bir bakıyorsunuz motosikletli kuryeler bir kararla ‘taşımacılık’ iş kolundan ‘büro’ iş koluna geçirilmiş, bir bakıyorsunuz uydurulan ‘esnaf-kurye’ modeliyle statüleri işçiden işverene dönüştürülmüş. Tüm bunlara rağmen bu çalışanlar Türkiye’nin dört bir yanında seslerini yükseltip haklarını aramaya devam ediyor.”
‘İşletmelerin tehdit ve engellemeleri söz konusu’
Çalışma hayatındaki birçok sorunun çözümünün sendikal örgütlülükten geçtiğine dikkati çeken Atalay, şunları kaydetti: “Ülkemizde 15 milyon 294 bin sigortalı çalışandan 2 milyon 189 bini sendikalı. Maalesef sendikalaşma oranı sadece yüzde 14,32 düzeyinde. Baktığımızda çalışma hayatındaki birçok sorunun nedeni sendikasızlıktan kaynaklı. Motosikletli kuryeler de bu kesimin içerisinde. Onlar sendikalı olmak istiyor ama işletmelerin ciddi tehdit ve engellemeleri söz konusu. Bu böyle devam edemez. Öncelikle motosikletli kuryelerin sendikalaşmasının önündeki engeller kaldırılmalı. Kazalara neden olan hız puanı ve kuryelerin performansının birbiriyle yarıştırılması uygulamalarına son verilmeli. İşletmelerin sendikalaşmaya karşı ortaya çıkardığı ‘esnaf-kurye’ modeli en güvencesiz çalışma biçimi. İşletmeler bu aldatmacaya son verip çalışanların taleplerini karşılamalıdır.”