23 Eylül 1889’da Japonya’nın Kyoto şehrinde açılan tasarım kart dükkanı Nintendo, bir yüzyıl içinde dünyanın en büyük ve en etkili oyun şirketlerinden biri haline geldi.
İş adamı ve zanaatkar Fusajiro Yamauchi, 135 yıl önce Japonya’nın antik kenti Kyoto’nun dar bir ara sokağında parlak renkli oyun kağıtları tasarlamaya başladı.
‘Hanafuda’ (çiçek kartları) olarak bilinen, yılın her ayını temsil eden on iki desteye ayrılan ve üzerine elle çeşitli resimler çizilen bu kartlar kısa sürede o kadar popüler oldu ki, Bay Yamauchi yanına yardımcı almak zorunda kaldı.
Kartların başarısı bununla da kalmadı. 23 Eylül 1889’da Japonya’nın eski İmparatorluk Başkenti’nde açılan kart dükkanı, bir yüzyıl içinde dünyanın en büyük ve en etkili oyun şirketlerinden biri haline geldi.
Sonraki 70 yıl boyunca Nintendo şirketi, geleneksel Japon oyunlarından ve Batı tarzı 52 destelik oyun kağıtlarından esinlenen, sembollerle süslenmiş bu kartlar tasarladı.
Ancak Japonya genelinde popüler olan Nintendo’nun kartları, bir süre sonra kumar ve Yakuza olarak bilinen organize suç grubuyla ilişkilendirilince 1960’larda gözden düştü.
Yeni lider vizyonunu ortaya koydu!
Nintendo şirketinin yeni lideri, Fusajiro Yamauchi’nin torununun oğlu Hiroshi Yamauchi, 1950 yılında henüz 22 yaşındayken Nintendo’nun başına geçti ve ilerici vizyonuyla şirketi kart yapımının yanı sıra oyuncaklar ve eğlence salonları gibi farklı girişimlere de açtı.
1970’lerin sonlarında hızla gelişen oyun teknolojisine yapılan yatırım Nintendo’yu küresel sahneye taşıdı.
Şirket 1975’te ilk elektronik video oyun sistemlerini geliştirmeye başladı, 1978’de Othello masa oyununun bilgisayar oyunu versiyonunu üretti.
1980’de ise Nintendo sanatçısı Shigeru Miyamoto, çığır açan ‘Donkey Kong’ oyununu geliştirdi. Oyunda kırmızı tulumlu ve o dönem ‘Jumpman’ olarak tanınan kahraman ‘İtalyan tesisatçı Mario’ ortaya çıktı. Jumpman kısa süre sonra yeniden adlandırıldı ve Nintendo’nun Amerikan merkezinin bulunduğu deponun sahibi olan Mario Segale’den esinlenerek ‘Süper Mario’ adını aldı.
Şirket, ‘Donkey Kong Jr, The Legend of Zelda ve Super Mario Bros.’ gibi yeni oyunlar üretti. Super Mario Bros. büyük ilgi gördü ve kısa sürede Mario karakteri tüm dünyada tanındı.
Bu oyunların başarısı üzerine Nintendo, ‘Nintendo Entertainment System’i yani kısaca ‘NES’ olarak bilinen yeni bir ev oyun konsolunu da piyasaya sürdü.
1989’da ise ilk taşınabilir konsolu ‘Game Boy’u piyasaya sürmek için gereken teknolojiyi geliştirmeyi başardı.
Geçtiğimiz 30 yıl boyunca Nintendo kült oyunlar yarattı
‘The Legend of Zelda’dan Link, 1998’deki ‘Ocarina of Time’ oyununda kült statüsüne ulaştı. Mario, ‘Luigi’ adında bir erkek kardeş kazandı. İkisi de sırayla ‘Wario’ ve ‘Waluigi’ adında kötü alter egolar kazandı.
Guinness Rekorlar Kitabı’na göre Nintendo, en çok satan ilk 10 oyun konsolu sıralamasında dördüncü sıraya yerleşti. Nintendo DS bugüne kadar en popüler konsolları oldu ve 154,9 milyon adet sattı.
Pokemonlar geliyor!
Nintendo kısa sürede modern oyun inovasyonunun kalbi olarak kabul edildi.
Ancak Nintendo’nun başarısı, Game Freak adında bir dergi yayınlayan iki oyun tutkunuyla bir araya gelmesiyle perçinlendi.
Japonya’da bir oyun dergisinde yazar ve çizer olarak işe başlayan Game Freak’in yaratıcıları Satoshi Tajiri ve Ken Sugimori, pazarın sunduğu imkanlardan memnun kalmayınca kendi oyunlarını geliştirmeye karar verdiler.
İşe, ‘Mendel Palace, Yoshi ve Mario & Wario’nun da aralarında bulunduğu, Nintendo için bir dizi oyunla başladılar.
1998’de Japonya pazarına giren iki yeni oyun, kısa sürede küresel bir sansasyona dönüştü.
Game Boy için yaratılan ‘Pokemon Red’ ve ‘Pokemon Blue’ adlı iki oyunun piyasaya sürüldü. Oyuncular, toplamaları gereken 151 farklı canavara sahip olmak için her iki oyunu da satın almalı veya iki farklı Game Boy’u birbirine bağlayan Game Link Kablosu aracılığıyla Pokemon’u arkadaşlarıyla paylaşmalıydı.
Pokemon’un küresel başarısının ardından büyük bir franchise yaratıldı. Oyunu Pokemon oyuncakları, koleksiyon kartları, anime, manga ve filmler takip etti.
Nintendo mütevazı başlangıcından bu yana baş döndürücü seviyelere ulaştı. Ancak şirket artık yaratıcılık ve inovasyonun yoğun olduğu bir pazarda rekabet ediyor.
Nintendo’nun yoğun ve rekabetçi oyun pazarında bundan sonra ne sunacağı henüz belli olmasa da etkileyici doğum hikayesi ve unutulmaz karakterleriyle hepimizin kalbini kazandığı bir gerçek.