Şırnak’ta polis panzerinin iki çocuğun ölümüne yol açmasıyla ilgili polisin hazırladığı bilirkişi raporunda panzerin kusurlu olmadığı belirtilirken, jandarmanın raporunda frenlerin tutabilmesi için şoförün ana güç anahtarını açması gerektiği ifade edildi.
Polis panzeri, Karşıyaka Mahallesi’ndeki bir eve 4 Mayıs akşamı duvarını yıkarak girmiş, yatakta uyuyan yedi yaşındaki Muhammet Yıldırım ve altı yaşındaki Furkan Yıldırım isimli kardeşlerin ölümüne neden olmuştu. Panzeri kullanan polis tutuklanmıştı.
‘Savcı talimatı olmadan kaldırıldı’
Başsavcılık tarafından yürütülen soruşturmada polis ve jandarma bilirkişi uzmanlarının yaptığı inceleme sonucu hazırlanan rapor da dosyaya konuldu.
Olay yerine gelen nöbetçi savcı tarafından imza altına alınan tutanakta, ‘kazaya karışan 73 A 0133 plakalı sayılı panzer tipi zırhlı aracın olay yerinden cumhuriyet savcısının talimatı alınmaksızın kaldırılıp TOKİ Polis Lojmanları’nın bahçesine götürüldüğünün öğrenildiği’ belirtildi.
‘Başpolisin talimatı üzerine TOKİ lojmanlarına park ettim’
Tanık polislerden H.T. ise, kazayı telsizden öğrendiğini söyledi.
Telsiz anonslarında ilçe emniyet müdürünün olay yerine acil olarak çekici gitmesini istemesi üzerine, kullandığı panzerle olay yerine geçtiğini belirten H.T. ifadesine şöyle devam etti: “Duvarın göçtüğünü gördüm. Panzerin ön lastiklere kadar olan kısmının tamamen duvarı yıkarak evin içinde bulunduğunu gördüm. Olay yerinde bulunan ilçe emniyet müdürümüz, aracın altında başka bir yaralı olabileceği ve araç içerisinde çok sayıda mühimmatın bulunması ve yaralı çocukların yakınlarının gerginliği nedeniyle panzeri olay yerinden çekme talimatı vermesi üzerine ben de panzeri çalıştırarak MHP ilçe binası önüne park ettim, daha sonra koruma bürodan sorumlu olan başpolis T.T.’nin talimatı üzerine aracı TOKİ lojmanlarına park ettim.”
‘Araç motoru birden stop etti’
Panzer sürücüsü polis memuru Ö.Y. ile birlikte MHP binası önünde nöbet tutan tanık polis F.T. de verdiği ifadede olay gecesini şöyle anlattı: “Ö.Y., devriye atacağını söyledi. Daha sonra 52. Cadde’den önce aşağıya doğru, sonra yukarıya doğru devriye attı ve aracı binanın önüne her zamanki gibi aracın burnu yokuş aşağıya gelecek şekilde park etmeye çalışıyordu. Bu sırada araç motoru birden stop etti, sesi kesildi ve egzozundan duman gelmemeye başladı. Sonrasında yokuş aşağıya gittikçe hızlanan bir şekilde araç gitmeye başladı. Bir süre aracın sesi gelmedi, aracın gelmemesi üzerine ben de o tarafa doğru yöneldim, bir çarpma sesi geldi, hemen ardından bağrışmaları duydum ve telefonla 155’i arayıp bilgi verdim. MHP önünde nöbette olduğum için nöbet yerini terk ederek kaza yerine gidemedim.”
Polis bilirkişi: Panzer kusurlu değil
Panzer üzerinde inceleme yapan ve bilirkişi olarak araçla ilgili rapor hazırlayan Trafik Bilirkişi Polis Memuru H.A., raporunda, panzerin kusurlu olmadığını yazdı.
Jandarma bilirkişi: Güç anahtarı açılmalıydı
Teknik araç teknisyeni astsubay kıdemli Çavuş Y.B.’nin de bilirkişi olarak incelediği panzerle ilgili hazırladığı raporda ise şu görüşlere yer verdi: “İnceleme sonucunda aracın herhangi bir yerinde fren, hidrolik kaçağının bulunmadığını, fren hidrolik seviyesinin kontrolüm sonucu tam olarak uygun seviyesinde bulunduğu tespit edilmiştir. Kaza sonrası TOKİ polis lojmanları bölgesinde aracı tecrübe ettiğimde, araç çalıştırılmamış halde frene basıldığında aracın fren pedalının sert olduğu, aracın ana güç anahtarı açıldığında fren pedalının yumuşadığı ve daha rahat frene basıldığı gözlemlenmiştir. Araç çalıştırılıp hareket ettirilerek fren kontrolü yapıldığında, aracın fren sisteminin işlevini yerine getirdiği tespit edilmiştir. Ancak aracın el freninin olmadığı ve yerine vites konumlarından park konumuna getirildiğinde frenlerin tuttuğu tespit edilmiş olup, aracın park konumuna geçişi zor olduğu tespit edilmiştir. Bu söz konusu durum değerlendirildiğinde frenlerin tutabilmesi için şoförün öncelikli olarak ana güç anahtarını açması gerekmektedir. Bu işlemi yapmadığı sürece faal olan fren sistemi şişer ve frenler tutmaz. Ancak TSK envanterinde panzer aracı bulunmadığından, yukarıda belirttiğim hususlar genel bir bilgi olup, kesin karara varılabilmesi için aracın teknik servis tarafından bu durumun incelenmesinin daha uygun olacağını değerlendiriyorum.”
Panzerin şoförü: Direksiyon kilitlendi, fren tertibatı işlemedi
Panzerin sürücüsü tutuklu polis Ö.Y. ise hastanede tedavi gördükten sonra verdiği ifadesinde şöyle demişti: “Park etmeye çalıştığım sırada araç birden stop etmesiyle birlikte rampa aşağı öne doğru 52nci caddenin devamı 715’inci sokağa doğru gitmeye başladı. Aracın freninde ayağımı sürekli basılı tuttum. Fakat araç stop ettiği için fren sistemi çalışmadı. Araç sonra hızlandı. Bu sırada aracın farlarının söndüğünü görmem üzerine ana güç kaynağı olan şarteli kapatıp yeniden açtım. Motoru çalıştırmak için tekrardan düğmeye bastım. Fakat motoru çalıştıramadım. Lambalar tekrardan söndü. Aracı park konumuna getirdim fakat o da devreye girmedi. Aracın stop etmesiyle birlikte çarpma noktasına kadar yaklaşık 70 metrelik mesafede bu işlemleri tekrarladım. Fakat araç çalışmadı. Bu süre zarfında da aracın direksiyonu kilitlendi. Fren tertibatı işlemedi. Araç kontrolüm dışında eve çarptı. Araç içindeki telsizle merkeze kaza olduğunu, yaralıların olabileceğini belirterek, verdiğim adrese ambulans ve ekiplerin sevk edilmesini istedim.”
Savcılığın soruşturması devam ediyor.