Bugün gazetelerin ithal ettikleri kağıdın maliyetine direnmesi mümkün değil. Tamamı zarar ediyor. Buna rağmen Habertürk Gazetesi gibi neden radikal bir hamle yaparak dijitalleşmiyorlar?
Buna iki engel var.
Biri, devletin ilanlarını dağıtan, ulusal ve yerel gazetelerin en büyük gelir kaynağı olan Basın İlan Kurumu’ndan alınan ilanlardır. Devlet, Basın İlan Kurumu aracılığı ile her yıl 450 milyon TL bütçeyi, 1200 yerel ve ulusal gazeteye (ilan olarak) dağıtıyor.
Medyanın neredeyse % 90’ı bu destek sayesinde ayakta duruyor. Bu destek sadece kağıda basılı gazetelere verildiği için, dijital medya gelirden yoksun bir şekilde istenilen gelişmeyi gösteremiyor.
Basın İlan Kurumu kendi içinde yaptığı araştırma, analiz ve değerlendirmede bu gerçeği fark etti aslında. Lakin nedense bu yönde bir adım atmaktan çekiniyor hala. Sanırım talimat bekliyorlar.
Gazetelerin dijitalleşme hamlesini yapamamasının bir diğer nedeni ise, psikolojik. Kağıda basılmayan bir gazetenin okunmayacağını, etkili olamayacağını ve kaybolacağını düşünüyor bir çok yönetici. Bu yöneticiler konvansiyonel medya alışkanlıklarını üzerinden atamamış yöneticiler tabi. Bu yüzden, zarara rağmen kağıda basmaya devam ediyorlar.