Uğruna binlerce ağacın kesildiği ve İstanbul 8’inci İdari Mahkemesi’nin yürütmeyi durdurma kararına rağmen yapımı süren 3’üncü köprü inşaatında sona yaklaşıldı.

Fotoğraflar: DHA
Yapımına 2013 yılında başlanan, resmi rakamlara göre 3 milyar dolar maliyetli 3’üncü köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu projesinde köprü kuleleri arasındaki ana kablonun döşenmesinde kullanılacak kedi yolu tamamlandı. Kuzey Marmara Otoyolu’nun bazı bölümleri de tamamlandı ve asfaltlanarak hizmete hazır hale getirildi.
Proje kapsamında henüz tamamlanmayan viyadük, altgeçit ve üstgeçitlerde çalışmalar sürüyor.
Mahkeme imar planlarını iptal etmişti
İstanbul 8’inci İdari Mahkemesi, geçen haziran ayında Kuzey Marmara Otoyolu inşaatının Beykoz ve Rumelifeneri’nde’de yeralan Boğaziçi geri görünüm alanlarıyla ilgili imar planlarını iptal etmişti.
Mahkemenin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın plan yapma yetkisi olmadığı için imar planlarını usüle aykırı olarak değerlendirdiği bölge, tam olarak 3’üncü köprünün Boğaz geçiş alanının bulunduğu bölgeye denk geliyor. Usülen hukuksuz olan imar planlarıyla, 3’üncü köprü projesi de hukuksuz bir hale geliyor.
Hukuki süreç nasıl başlamıştı?
3. Köprü inşaatına ilişkin mahkeme kararını ortaya çıkartan hukuki süreç özetle şu aşamalardan geçti:
* Kuzey Marmara Otoyolu’nun Boğaziçi öngörünüm bölgesi içinde olan ve köprü ayakları ile devamını kapsayan kısmına ilişkin 1/5000 ölçekli nazım imar planları İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nce onaylanarak, Boğaziçi İmar Yüksek Koordinasyon Kurulu’na (BİYKK) gönderildi.
* Planlar, BİYKK’nin 3 Aralık 2013 tarih ve 9 ve 10 sayılı kararıyla kabul edildi.
* Güzergâhın devamı olan ve gerigörünüm alanında bulunan bölüm için ise, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onaylandı. Bu uygulamaya karşı TMMOB Şehir Plancıları Odası ve Mimarlar Odası’nın ortak olarak dava açtı.
* Sürecin sonunda, 8. İdare Mahkemesi ‘Kuzey Marmara Beykoz Boğaziçi geri görünüm ve etkilenme bölgesi geçişi ile Sarıyer İlçesi Rumelifeneri Boğaziçi geri görünüm ve etkilenme bölgesi geçişlerine ilişkin 1/5000 Ölçekli Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı Değişikliği’nin iptaline karar verdi.
* Mahkeme kararında Boğaziçi alanında kalan bölümlerde yapılacak planların 2960 sayılı Boğaziçi Kanunu hükümlerine göre yapılması gerektiği belirtti. Buna bağlı olarak, mahkeme Boğaziçi gerigörünüm ve etkilenme bölgesinde plan yapma yetkisinin İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı’na ait olduğu, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın ise bu konuda hukuki yetkisinin olmadığı yönünde karar verdi.
3’üncü köprü projesi için iptal kararı veren hakime ‘terfien sürgün’
Karayolları ‘hukuk’a takılmadı: 3’üncü köprü yollarına iptal kararı projeyi etkilemez
3’üncü köprü inşaatına mahkeme kararı tebliğ edildi: Hukuksuz inşaatı durdurun
Kuzey Ormanları Savunması: ‘3’üncü köprü artık iki beton kuleden ibaret’
Mahkemenin iptal ettiği ‘bağlantı yolları’ değil; 3’üncü köprü inşaatının ta kendisi