2024 yılı bütçesinde, otoyol, köprü, tünel ve şehir hastaneleri işletici şirketlerine yapılacak ödemeler için ayrılan kaynağı hatırlamaya:
Toplam 162,4 milyar TL.
Bu tutarın 4,9 milyar TL’si Avrasya Tüneli, 73,8 milyar TL’si otoyol ve köprüler, 83,7 milyar TL’si de şehir hastaneleri için.
Dahasını da hatırlayalım. Bu tutarlar sadece başlangıç için ayrılan ödeme miktarları.
Ne mi demek istiyorum?
Bizlerden ticari sır diye saklanan KÖİ uygulama sözleşmelerinde, garantiler döviz üzerinden veriliyor ve kurdaki değişimler ile enflasyona bağlı olarak yılda dört kez artış yapılıyor.
Yani bu senenin sonunda, biz el yordamıyla da olsa şunu öğreneceğiz:
44 müteahhitlik şirketine Ulaştırma Bakanlığı, DHMİ, Karayolları, Sağlık Bakanlığı gibi kurumlardan ödenen toplam garanti ve kira, hizmet bedelleri (şehir hastanelerinde kira ve hizmet) 2024 bütçesi hazırlanırken konulan 162,4 milyar TL’nin üzerine çıkacak.
Çok basit bir nedenle. Bu bütçenin hazırlandığı Ekim 2023 tarihindeki ABD doları, Euro kuruyla Aralık 2024 teki aynı olmayacak da ondan.
Bu bir yana….
Hiç artmamış yani başlangıçtaki haliyle konulmuş tutarı bile aldığımızda, 162,4 milyar TL’yi beklenen vergi tutarı olan 557 milyon TL’ye böldüğünüzde, ulaşacağınız sonuç: 291,5.
Yani bugün devletin KÖİ projeleri için müteahhitlerden aldığı Kurumlar Vergisi’nde yapacağı artışla elde edeceği vergi geliri, onlara bir yılda ödemeyi taahhüt ettiği tutarın 291’de biri kadar…
İyi değil mi.