Norveç, çocuk ve gençlerin sağlığını olumsuz etkilediği gerekçesiyle abur cubur reklamlarını yasaklıyor.
İskandinav ülkelerinin gıda üreticileri ve tedarikçileri 2013’ten beri 13 yaşından küçük çocuklara yönelik bu tür reklamları gönüllü olarak kısıtlamıştı.
Avrupa Birliği’nde (AB) de 30’a yakın şirket 13 yaş altındakilerin beslenme standartlarına uymayan gıda reklamı yapmamayı kabul etmişti.
Euronews‘ün haberine göre Norveç’te şekerleme, dondurma ve gazlı içecekler gibi abur cubur reklamları tamamen yasaklanacak. Yoğurt ve yüksek şeker içeriğine sahip kahvaltılık gevrekler gibi diğer gıda kategorilerindeki ürünler de ‘besin eşikleri’ne ayrılacak. Ürünlere getirilen kuralları ihlal eden firmalara ağır cezalar verilecek. 13 olarak belirlenen yasağın yaş sınırı 18 yaşına kadar gençleri de kapsayacak biçimde yükseltilecek.
Norveç Sağlık Bakanı Yardımcısı Usman Ahmad Mushtaq, “Sağlıksız yiyecek ve içecekler genel olarak toplumdaki hastalıkların büyük bir bölümünü oluşturuyor. Yasak hem ebeveynler hem de gençlerin kendileri üzerindeki sağlıksız seçimler yapma baskısını azaltmayı amaçlıyor” dedi.
Abur cubur reklamlarını kısıtlayan ülke sayısı az. Bu nedenle reklam kısıtlamasının çocukluk çağı obezitesini gerçekten engellediğine dair henüz kanıt yok. Ancak uzmanlara göre sağlıksız gıda pazarlaması tercih, satın alma ve yeme alışkanlıklarını etkiliyor, aynı zamanda kötü beslenme ve kiloyla ilgili de sorunlara yol açıyor.
Norveç 2012’de de benzer bir kısıtlama getirmek istemiş, ama bu girişim yiyecek ve içecek endüstrisinin baskısıyla engellenmişti.
Yönetmeliğin 2025 yıl sonuna kadar uygulamaya geçirilmesi bekleniyor.