30 Mart seçimleri öncesi Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla görkemli bir gösteri eşliğinde açılan Marmaray’ın 29 Ekim 2013’e yetiştirilmesi için doğan ek harcamaların Japon yüklenici firma TAISEI’ye hala ödenmediği ortaya çıktı.
Çalmadıkları kapı kalmamış

Marmaray açılışında hem dönemin cumhurbaşkanı Abdullah Gül, hem de Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan vardı.
Hürriyet’ten Şükrü Küçükşahin’in haberine göre, Japon firma, açılışın üstünden 17 ay geçmesine rağmen hala, işin hızlandırılması için kendilerine verilen ek harcamaların karşılanması sözünün tutulmasını bekliyor. Ek harcamalar ise toplam 200 milyon doları buluyor.
Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığı’ndan umduğunu bulamayan firma, son çare olaraksa Erdoğan ve Davutoğlu da dahil ilgili bakanlıklar da dahil Türkiye makamlarına mektup yazdı.
‘Sizin talimatınızla hızlandırdık’

Fotoğraflar: DHA
GAMA ve NUROL’un ortağı Japon TAISEI grubu adına Başkan ve CEO Takashi Yamauçi’nin, Erdoğan’a Marmaray Projesi konulu yazdığı 30 Ocak 2015 tarihli son mektupta şirkete açılışın 29 Ekim’e yetişmesi için yapılan ‘baskı’ şöyle özetleniyor: “Zatıalinizin Marmaray’ın açılış töreninde yüklenici bizlerin mükemmel performanstan dolayı takdirlerinizin üzerinden bir yıldan fazla zaman geçti. Marmaray’ın hizmete girmesi için İşveren’in talebi üzerine işi hızlandırarak bitirdik. İşverenimizin kayda geçirdiği kontrolümüz dışında olan gecikmelerin telafisi için olağanüstü çaba sarf ederek ve ilave kaynakları dahil ederek başarıya ulaşabildik.”
‘Nakit akışımız etkilendi’
Mektupta, Erdoğan’a 10 Mart 2014’te de bir mektup gönderildiği ancak ek maliyetlerin ödenmesine hala çözüm bulunmadığı kaydediliyor.
TAISEI, dönemin ulaştırma bakanı Binali Yıldırım’dan 2013 sonunda erken bir mutabakat güvencesi alındığını belirtirken, “Buna karşılık, konu hala çözüme kavuşturulamamıştır ve nakit akışımız ciddi biçimde etkilenmiştir” diyor.
Mektupta, Türkiye’nin altyapı projelerine destek verildiği ancak ödeme yapılmazsa ‘Bundan sonraki alt yapı projelerindeki pozisyonumuzu etkiler’ uyarısı yapılıyor.
‘Mahkemeye gideriz’
Öte yandan mektubun sonraki bölümlerinde anlaşmazlık çıkması halinde önce yerel sonra uluslararası kanallar aracılığıyla tahkime de gidileceği uyarısı yapılıyor.
Sözleşmenin ihlal edildiği belirtilen mektup, şöyle sonlanıyor:
“Zatıalinizin projeye sağladığı destekten dolayı, Yüklenici adına teşekkür ve samimi şükranlarımızı sunuyoruz. Ayrıca tarafımıza söylediğiniz gibi, Türkiye’nin önemli altyapı projelerine katkı sağlamaya devam etmek için çok çalışıyoruz. Ancak, yukarıda bahsi geçen konular uzun vadede çözümlenemez ise gelecekteki pozisyonumuzu önemli ölçüde etkileyeceğinden derin endişe duyuyorum. Samimi olarak ümit ederim ki zatıalinizin desteği ile ilgili finansal konular gecikmeksizin bir karara bağlanacak ve ödeme yapılacaktır.”
200 milyon dolarlık empati
Ulaştırma Bakanlığı yetkilileriyse, yüklenici firmayla ’empati’ yaptıklarını ancak bu baskıyı anlamadıklarını söyledi.
Bakanlıktan yapılan açıklamada, “Bu çerçevede 320 milyon dolarlık iş yapılmış, 120 milyonu ödenmiş. Geriye kalan için ise belgeler istenmiş, klasörler, dosyalar çuvallar dolusu. Bu evrak usulünce gelmiyor. İşlemler tamamlanınca ödeme yapılacak, mart-nisan-mayıs için de ödeme öngörüyoruz. Yeter ki belgelendirme gerçekleşsin” denildi.