HİLAL SARI
hilalsari@diken.com.tr
@hilalsaridiken
Türkiye ve dünyada seramik sektörünün öncülerinden Vitra, Bozüyük’te açılışını yaptığı yeni nesil tesisiyle seramik sağlık gereçleri kapasitesini 5.6 milyon adete yükseltti. Şirketten yapılan açıklamaya göre yatırım kararında özellikle Avrupa ülkelerinden gelen talep etkili oldu.
Türkiye’nin ilk seramik ihracatını yaparak sektörüne öncülük eden ve Türkiye’nin toplam seramik sağlık gereçleri (SSG) ihracatının yarısından fazlasını gerçekleştiren Vitra, Bozüyük’te tamamladığı ve robotlu sistemlerin kullanıldığı yeni nesil tesisini törenle faaliyete geçirdi.
Yeni yatırımın devreye alınması nedeniyle, 6 Eylül Cuma günü VitrA’nın Bozüyük’teki üretim kampüsünde düzenlenen açılış töreninde konuşan Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı ‘yaptıkları her 100 dolarlık ihracatın 82 dolarının katma değer olarak ülke ekonomisinde kaldığını’ vurguladı.
İhracat katma değeri ülke ortalamasının üç katına yakın
Türkiye’nin ihracatında katma değer kilogram başına 1.36 dolar. Bu rakam seramik sağlık gereçlerinde 1.67 dolara çıkıyor. Vitra ise bu katma değer verisini 2.12 dolara yükseltiyor. Henüz yaygın kullanımı olmayan fakat ‘Bu da mı akıllandı’ diyebileceğiniz sensörlü, ısıtmalı ve uzaktan kumandalı inovatif klozetlerde ise kilogram başına ihracatın katma değeri 3.48 dolara kadar çıkıyor.
Şirketin 2012 yılında tek hanelerde olan patent sayısı buna benzer yenilikçi ürünlerle son üç yılda 50’nin üzerine çıkmış. Türkiye’de ekonomideki çıkmazdan sıklıkla tek kurtuluş yolu olarak gösterilen ‘katma değerli üretim’ sayesinde Vitra’nın ihraç ettiği her ürün ülke ekonomisine rekor düzeyde katma değer bırakıyor.
Geniş katılım
Yeni seramik sağlık gereçleri tesisinin açılış törenine Bilecik Valisi Bilal Şentürk, Bozüyük Kaymakamı Hasan Yaman, Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, Eczacıbaşı Topluluğu CEO’su Atalay Gümrah, Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Ali Aköz ve Başkan Yardımcısı Oğuzhan Gürsoy, Eczacıbaşı Yapı Gereçleri Genel Müdürü Ferit Erin ve Fabrika Direktörü Tuna Tümer ile çalışanlar katıldı.
Ağırlıklı olarak klozet üretimi yapılan tesiste, ikinci fazın tamamlanmasıyla birlikte, Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu’nun seramik sağlık gereçleri üretim kapasitesi 1.1 milyon artışla 5.6 milyona ulaştı.
Çalışanlarına yıl başında yüzde 26 zam yaptı
250 milyon TL’lik yatırımla hayata geçirilen ve 40 bin metrekare yeni üretim alanı elde edilen tesiste, yaklaşık 500 kişiye istihdam olanağı yaratıldı. Tüm çalışanların sendikalı olduğu şirket yıl başında asgari ücrete yapılan zammın da üzerinde yaklaşık yüzde 26’lık bir zam artışı yapmış tüm çalışanlarına.
Grup, üretim kapasitesinin yükselmesiyle birlikte ihracatta da 40 milyon avroluk artış hedefliyor. Bu cironun 30 milyondan fazlası, yerli katma değer olarak Türkiye’de kalacak.
Yurt dışında da yeni yatırım planları var
Şirket 2014-2018 yıllarında 203 milyon avro mağaza ve tesis yatırımı yaptı. 2019-2020 yılları için ise planlarında 100 milyon avroluk bir yatırım planı var. Avrupa ekonomilerindeki yavaşlamadan çok etkilenmeyeceklerini belirten şirket yetkilileri yeni yatırımın Hindistan, Körfez, Doğu Avrupa bölgelerinde olabileceğini ya da Rusya’daki tesise bir ek kapasite yatırımı olabileceğini belirtti. Şirketin dört ülkede toplam 13 tesisi var. Bu tesislerden beşi Türkiye’de, Almanya, Fransa ve Rusya’da da toplam sekiz üretim tesisi bulunuyor.
Bülent Eczacıbaşı şunları anlattı: “Yeni tesisimizde teknoloji ve insan emeğini harmanlayan yepyeni bir üretim altyapısı kurduk. Son teknolojileri barındıran sistemlerle, yeni nesil bir üretim tesisi yarattık. Bu yatırımı yapmaya karar vermemizde, yurt dışı pazarlarda büyümemiz etkili oldu. Vitra markasının 60 yılı aşkın deneyimiyle, Avrupa’da sektör liderleri arasında yer alıyoruz. Gerek Yapı Ürünleri Grubumuzun ulaştığı bu gücü, gerekse sektörümüzün ihracatta yarattığı katma değeri çok önemsiyoruz.”
Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Ali Aköz ise şunları söyledi: “Yeni tesiste, önce insan felsefemizle, her zaman olduğu gibi iş sağlığı ve güvenliğini ön planda tuttuk. Burada kullandığımız robotlu sistemlerle, en yeni teknolojiden faydalanarak, hem verimlilik artışı elde ettik, hem de çalışanlarımız için daha konforlu bir çalışma ortamı yarattık. Eczacıbaşı Topluluğu’ndan aldığımız değerlerle, kadınların iş gücüne katılımına özel bir önem veriyoruz. Yeni tesisimizle, kadın çalışanlarımızın sayısını da yükselttik.”
Cinsiyetsiz özgeçmiş
Şirkette cinsiyetsiz özgeçmiş uygulamasıyla kadın istihdamı artırılmaya çalışılıyor ve iki adayın eşit olduğu durumlarda kadına pozitif ayrımcılık yapılıyor.
Aköz bölgedeki kadınları fabrikaya çalışan olarak katmanın önemine vurgularken, “Easy Lifting (kolay kaldırma) sistemleri gibi bazı yatırımlarımız da kadınların yaşayabileceği fiziksel zorlukları azaltmaya yönelik” dedi.