Okura not:
Günün 11’i, Türkiye medyasındaki görüş ve yorum çeşitliliğini yansıtmak amacıyla hazırlanmaktadır. Aşağıda özetini bulacağınız yazıya yer vermemiz, içeriğini onayladığımız ve/veya desteklediğimiz anlamına gelmez.
Kayyımlar bu sürecin iktidar için önemli bir stratejisi Esenyurt Belediye Başkanı’na kasım ayı başında kayyım atanması rastgele bir seçim değil, üstelik merkezi idarenin, yürütücüsü olarak siyasi iktidarın yerel yönetimlerin yetkisine müdahale etmemesini belirleyen idare mahkemenin kararının hemen ardından olması da. Danıştay kasım ayı ortasında bölgede Kanal İstanbul ile ilgili yeniden bilirkişi incelemesi yapılacağını duyurdu.
İstanbul Küçükçekmece Lagünü, Kilyos, Durusu (Terkos) havzaları üzerine yapılmak istenen Kanal İstanbul ve Yenişehir Projesi bildiğiniz gibi 3. Köprü, 3. Havalimanı ve ÇED onayı verildiği günden bugüne bölgede etap etap yapılan imar planı değişiklikleri ve mahkeme kararlarını beklemeksizin sürdürülmekte.
İnşaatlar başlatılarak, bir yandan da yaşam alanlarına el konarak siyasi proje yürütülüyor, yaşama geçiriliyor. Bölgede tarım alanları, yerleşim alanları kentsel dönüşümle, TOKİ ve siyasi iktidarın yandaşları 3. kişiler (vakıflar, dernekler vb isimlerle şirketler) tarafından el konarak, 3. Köprü, 3. Havalimanı yapımı ile başlatılan tahakküm projesi meşrulaştırılarak işletiliyor. Bu sürece Danıştay 4. İdare bilirkişi keşiflerini yenileyerek katılıyor. Danıştay tarafından 2022 yılında yapılan ve 2024’te 14-15 Kasım’da yeniden yapılacağı belirtilen keşiflerle proje aslında yürütülüyor. Yaşam alanlarına el koyacak, yok edecek meşru olmayan bu projenin yürütülmesinin bir parçasının meşrulaştırılması da Danıştay tarafından desteklenmiş oluyor. Danıştay açılan davaları sonuçlandırmayarak, yürütmeyi durdurmayarak Kanal İstanbul ve Yenişehir projesine eklenen su yapılaşmasına 5 yıldır desteğini sürdürüyor.
Projenin bu aşaması ile kıyı alanlarının yapılaşmaya açılması, Karadeniz’in ve Marmara denizinin doldurulması marina- liman yapılması, bölgeye “nitelikli” nüfus için yapılacak yeni kentin su görünümlü olması sağlanacak. Kanal İstanbul ve Yenişehir Projesi’nin Kanal İstanbul (Kıyı Yapıları [Yat Limanları, Konteyner Limanları ve Lojistik Merkezler], Denizden Alan Kazanımı, Dip Taraması, Beton Santralleri dâhil) bu parçası ile Sazlı Dere’nin beton gömlek içine alınması, Küçükçekmece Lagünü’nün ve Sazlıdere Barajı’nın marina ve göle döndürülmesi sağlanacak. ÇED olumlu kararının verildiği 2020 yılından itibaren tüm bölgede hızla sürdürülen yapılaşmaya projenin bu kısmı ile yapılmakta olan Yenişehir inşasına su manzaralı, liman- marina hizmetinin sunulması, deniz içlerinin de yapılaşmaya açılarak eklenmesi hedeflenmekte.