İstanbul’un son kalan doğal alanlarını ve Kuzey Ormanları’nı ‘yapılaşmaya açan’ 3’üncü havalimanı ve 3’üncü köprü projeleriyle bir anda hayatları değişen Eyüp’e bağlı Ağaçlı köyü sakinleri son dönemde köylerinin ‘şantiye sahası’na dönmesine karşı eylem düzenledi.
Kuzey İstanbul Modern yasadışı kum çekiyordu
Köydeki eski taş ocağı arazisinde faaliyet gösteren Kuzey İstanbul Modern şirketine ait 3 bin hafriyat kamyonu 24 saat çalışarak köyü güzergah edinmiş durumda. Köylüler uzun süredir kamyonların geçişiyle aynı zamana ‘denk gelen’ uzun süreli elektrik kesintilerinden ve binlerce kamyonluk konvoyların Ağaçlı’da yarattığı tahribattan şikayetçiydi.
Geçtiğimiz Temmuz ayında sahili paravanla kapatarak köylülerin girişine engel olan şirketin, kısa süre önce de Ağaçlı’dan izinsiz kum çektiği Gıda, Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğü müfettişlerince tespit edilmişti.
Ağaçlı sakinleri, paravanla kapatılan sahilden de şirketin gizli bir şekilde kum çektiğini bu yüzden sahil şeridinin yapısının değiştiğini düşünüyor.
Tosun Paşa’nın Yeşil Vadisi mega projeler kıskacında
Bu gelişmelerin ardından köylüler ve Kuzey Ormanları Savunması, Türk sinemasının unutulmaz filmleri arasında olan Tosun Paşa filminde ‘Yeşil Vadi’ olarak gösterilen köylerinde yaşanan tahribata karşı eylem gerçekleştirdi.
Eylemde, “Her yer Ağaçlı, her yer direniş!”, “Ormanıma, suyuma, Ağaçlı’ya dokunma”, “Ağaçlı’da direnen İstanbul’da kazanır”, “yağmacı şirket, Ağaçlı’yı terk et” sloganları atan köylüler, şirketin hafriyat kamyonları için açtığı paralel yola yürüdü.
Ağaçlı adına açıklama yapan Ağaçlı Köyü Kalkındırma ve Güzelleştirme Derneği Başkanı Erol Ayten basın açıklamasında köyün merkezi ve sahilinin şantiyeye çevrildiği, hafriyat kamyonlarıyla köy yollarının çöktüğü, köyün dışarıya ulaşımının kısıtlanarak en temel hak ve özgürlüklerin engellendiğini vurguladı.
Havalimanı kamulaştırması TOKİ’ye
Ağaçlı köyü için 3’üncü havalimanı kapsamında ‘acele kamulaştırma’ kararı alındığını, ancak bu kamulaştırmanın TOKİ’ye devredildiğinin altını çizen Ayten, “Köyümüzün içine atıldığı bu durum hiçbir şekilde kabul edilemez. “Acele kamulaştırma” bahanesiyle İstanbul’un kuzey ormanlarının imara açılmasını ve köylerimizin yaşamlarının alt üst edilmesini asla kabul etmiyoruz” dedi.
Köyün günlük 2-3 bin hafriyat kamyon trafiği yüzünden yollarının çöktüğünü ve Ağaçlı’nın diğer merkezlere ulaşımının sorunlu hale geldiğini belirten Ayten, “Köyün içinden vızır vızır geçen hafriyat kamyonları yüzünden ilkokul öğrencileri okula gidemez oldu. Bu yollar üzerine kurulu elektrik, su ve iletişim hatları her gün arıza veriyor, bu da tehlikenin ve köy halkının temel hak ve özgürlüklerinin engellenişinin doğrudan kanıtı” diye konuştu.