• SANAT
  • 9 SORUDA
  • DİKEN ÖZEL
  • GÜNÜN 11'i
  • DİKENLİK
  • AKŞAM POSTASI
  • SPOR
  • VPN HABER

Diken

Yaramazlara biraz batar!

  • VİTRİN
  • AKTÜEL
  • EKONOMİ
  • ANALİZ
  • DÜNYA
  • MEDYA
  • KEYİF
  • YAZARLAR
  • SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

'Tarz çocuklar' yine piyasada: Çocuklar kâr nesnesi haline getirildi

19/09/2016 14:34

 

EFE SÖNMEZ

Geçen yıllarda çocuk oyuncularla çektiği reklam filmleri nedeniyle eleştirilerin hedefi haline gelen Koton firması, bu yıl da benzer reklamları televizyon ve sosyal medya hesaplarından yayınlamaya başladı.


Reklamda yer verilen çocuk oyuncu ve söylemleri değerlendiren Gündem Çocuk Derneği’nden Ezgi Koman, “Çocuk olmaları, onları, büyük bir firmanın sadece kâr etmesinin bir nesnesi, bir aracı haline getirmiş durumda” dedi.

Koton reklamından...

Koton reklamından…

Giyim firması Koton, geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da ‘Koton Kids Jeans’ markası için çocuk oyunculara yer verdiği bir reklam filmi serisi hazırladı.

Ortalama 20 saniye süren altı reklam filminden oluşan seri, firmanın internet sitesi ve YouTube kanalı başta olmak üzere sosyal medya hesapları üzerinden paylaşıldı, yüksek izlenme oranına sahip birçok televizyon kanalında da yayınlandı.

Çocukların renkli ve hareketli dünyalarından ilham aldık 👦👖#kotonkidsjeans pic.twitter.com/UMKdXfSw6u

— Koton (@koton) September 17, 2016

‘Hayatta bir duruşu olan tarz çocuklara’ başlığıyla kız ve erkek çocukların oynatıldığı reklamlarda, çocuklara, “Beş yaşında olabilirim ama benim de bir duruşum var”, “Telefon kullanmıyorum, ulaşılması zor biriyim” gibi cümleler söylettiriliyor.

‘Çocuklar, kâr etmenin nesnesi haline getirildi’

Reklamı Diken’e değerlendiren, Gündem Çocuk Derneği’nden çocuk gelişimi uzmanı Ezgi Koman, ‘Benim tarzım’ ya da ‘Benim duruşum’ gibi tüketim kültürünü yansıtan, piyasaya ilişkin kavramların bu reklamlarda ‘çocuklar üzerinden kullanıldığını’ söyledi.

Reklamı ‘çocukların ticari olarak sömürülmesi’ olarak niteleyen Koman, Koton’un çocukları nesneleştirdiğine dikkati çekti: “Çocuk olma durumları, ‘sempatik’ ve ‘güzel çocuk’ olmaları, onları, büyük bir firmanın sadece kâr etmesinin bir nesnesi, bir aracı haline getirmiş durumda. Ayrıca bu reklam filmlerinin çekimi sırasında neler yaşadıklarını da bilmiyoruz. Nasıl seçildiklerini, ebeveynlerinin bu süreçteki tutumlarını, çekimler sırasında ne kadar yorulduklarını, ne kadar etkilediklerini…”

‘Reklamlarda hiçbir şekilde olmamalılar’

Reklam sektöründe ‘çocuklar lehine’ bir alan tanımlamanın zor olduğunu belirten Koman, çocukların süreçte durumun ne olduğunu tam olarak kavrayamayacaklarını, reklam sektörünün ‘acımasızlığı’nı düşününce de çocukların ne olursa olsun kullanılmış olacaklarını anlattı.

Koman, reklam filmlerinde çocukların hiçbir şekilde yer almamalarının onların yararına olacağını aktardı.

Kilit soru: ‘Niye çocukların tarzı olsun ki?’

Koman, reklamı izleyen çocukların da olumsuz etkilenebileceğine, yetişkinlerin içinde bulunduğu ‘Mutlaka bir tarzım olmalı’ sıkışıklığını yaşayabileceklerine vurgu yaptı.

Reklamı, ‘Bu Tarz Benim’ gibi moda yarışmalarının bir yansıması olarak gören Koman, şunları kaydetti: “Kendi öz benliğini, sevdikleri, ilgilendikleri üzerinden kurmak yerine; ‘moda’ olarak kabul edilen, başkalarının yarattığı bir ‘biçimi’ kendisine aitmiş gibi yapabilirler. Buna ulaşmak için duygusal olarak incinebilirler. İşin kötüsü ise tüm bunlar o kadar normal ve olağanmış gibi yaşanıyor ki…”

Koman, bu tür reklamlara karşı RTÜK ve Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na başvurulabileceğini, ancak önemli olanın, reklamların yayınlanmadan önce sektörün iç mekanizmalarıyla engellenmesi olduğunu anlattı.

Kategori:Diken özel

SON HABERLER

İsrail-İran gerilimiyle ilgili provokatif paylaşımlara soruşturma

Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, İsrail-İran gerilimiyle ilgili provokatif paylaşımlara resen soruşturma başlatıldığını duyurdu.

Axios: ABD, İran füzelerinin savunulmasında İsrail'e yardım etti

İran’ın füze saldırılarının püskürtülmesinde ABD’nin İsrail’e destek verdiği öne sürüldü.

Netanyahu, İran halkını rejime karşı ayaklanmaya çağırdı

İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu, “İran halkının özgürlükleri için zalim ve baskıcı rejime karşı ayağa kalkmasının zamanı gelmiştir” dedi.

Atom Enerjisi Ajansı: İran'daki Natanz nükleer tesisinde sızıntı var

Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (UAEA) İsrail’in hedef aldığı İran’ın Natanz nükleer tesisinde sızıntı olduğunu bildirdi.

İranlı yetkili: İntikamımız daha yeni başladı

Reuters’a konuşan üst düzey bir İranlı yetkili, “İntikamımız daha yeni başladı. Komutanlarımızı, bilim insanlarımızı ve halkımızı öldürmelerinin bedelini ağır ödeyecekler” dedi.

'Gazze'ye kadın gemisi'nden bir yolcu: Taşıdığımız tek şey umut mesajları
İhraç edilen Prof. Ekinci: Sırf adaletsizlik değil, hastalarıma da yapılmış bir kötülük

Ara

DİKEN’İ TAKİP EDİN

Osman Kavala 2 bin 782 gündür hapiste

YAZARLAR

Dere Sokak Üçlemesi, 'Körfez'le sona eriyor

Behzat Şahin

Yanlış 'tarafında' bu ısrar acep nedendir?

Mustafa Dağıstanlı

Mutluluk pazarlama

Psk. Dr. Feyza Bayraktar

Eşitlik korkusu ve 12 Eylül darbesinin büyük zaferi

Murat Sevinç

Bağıran lüks, suskun zarafet

Psk. Dr. Feyza Bayraktar

Halayda kiminlesin?

Ayhan Tinin

İlhan Şeşen'i üne kavuşturan aşkı: Bir adam, iki kadın ve 'ellerimde çiçekler'

Meşerret Şerbetçi

GÜNÜN 11’İ

Fehmi Koru: Sınırlarımızda yeni bir savaş çıkabilir…

Abbas Güçlü: Gençlerimiz mutsuz hem de çok mutsuz

Fikret Başkaya: Bireyler borçlu, aileler borçlu, belediyeler borçlu, şirketler borçlu, devletler borçlu…

Esfender Korkmaz: Türkiye yüksek teknoloji üretmezse, dış açıklardan kurtulamaz

Abdulkadir Selvi: Trump, İran'ı vurmak için vize isteyen Netanyahu'ya, 'Makul ol Bibi' demişti

Murat Muratoğlu: Mehmet Şimşek ne yapmaya çalışıyor gerçekten?

Mustafa Mutlu: İsrail'in arkasında ABD var

Zülal Kalkandelen: VELA, Mersin Limanı'ndan kolayca ayrıldı

Yalçın Karatepe: Raflarda ithalat, tarlada iflas, hanede açlık varken neyin büyümesi bu?

Çiğdem Toker: Milletin canı burnundayken Şimşek'in 'program çalışıyor' ezberi ziyadesiyle sıktı

Zeynep Aktaş: Son bilançolara göre Koç Holding'in esas faaliyet kârı yıllıklandırılmış verilerle yüzde 79 azaldı

  • 9 SORUDA
  • YAZARLAR
  • AKTÜEL
  • ANALİZ
  • DİKEN ÖZEL
  • DİKEN'E TAKILANLAR
  • DÜNYA
  • EKONOMİ
  • KEYİF
  • MEDYA
  • POPÜLER BİLİM
  • SANAT
  • BU GAZETE…
  • DİKEN 10 YAŞINDA
  • Künye
  • İletişim
  • Gizlilik ilkeleri
  • Çerez politikası

"Genç gazeteci arkadaşlarıma! Bu meslek yorucu bir meslektir. Ama, insan büyük bir zevkle çalışır. Kalemine daima efendi kal, uşak olmamaya gayret et. Mecbur kalırsan kır, sakın satma." Sedat Simavi

×