Sosyal medya fenomenleri (influencer) dünyada reklam sektörü için de birinci tercih haline geldi.
AA’nın derlediği bilgilere göre, reklam harcamalarında en büyük kalem olan televizyon harcamaları azalırken, sosyal medya fenomenleri için yapılan harcamalar dünya çapında hızla artıyor.
Şu anda dünya çapında yeni reklam türüne akan bütçeler 28 milyar doların üzerinde. Statista verilerine göre bu rakamın 2028’e kadar 48 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Sosyal medya fenomenleri belirli hedef gruplara özenle çekilmiş ve dolayısıyla pahalı bir televizyon reklamından daha kesin ve hızlı bir şekilde ulaşıyor.
Pazar küçük olsa da güvenilirlikleri sayesinde sosyal medya fenomenleri halen aranan reklam ortakları arasında yer alıyor.
Tek kelime etmeden milyonlar kazanıyor
Dünyada en tanınmış fenomenlerden biri olan Khabane Lame’nin 2,4 milyar beğeni için tek kelime etmesine gerek kalmıyor.
Dünyanın en büyük sosyal medya yıldızlarından olan Lame, gözlerini açıyor, kaşlarını çatıyor, omuzlarını kamburlaştırıyor ve kollarını sallıyor. Videolarıysa genellikle 20 ila 40 saniye uzunluğunda.
Lame, internette taklitler yapıyor, garip şekilde tıraş olan veya çiçeklerini yanlış sulayan insanlarla dalga geçiyor. Lame’yi Tiktok’ta yaklaşık 162 milyon, Instagram’da 80 milyon ve YouTube’da 6,7 milyon kişi takip ediyor.
Lame, son olarak Torino’nun dışındaki bir kasaba olan Chivasso’daki bir fabrikada garson ve cam temizleyici olarak çalışıyordu. 2020 baharında karantina nedeniyle işini kaybedince videolar yayınlamaya başladı.
2022 yazında Amerikalı moda fenomeni Charli D’Amelio’yu geride bırakan Lame, dünyanın en büyük Tiktoker’ı oldu.
Khabane Lame, artık sponsorlu videoları daha sık yayınlıyor. Fortune’un daha önce yayınladığı bir rapora göre Lame, bir gönderi başına 750 bin dolara kadar para alıyor.
Yapay zekanın fenomenleri de artıyor
Gelecekte sosyal medyadaki gerçek fenomenlerin gerekli olup olmayacağı başka bir soru olarak öne çıkıyor.
Çinli dijital şirket Alibaba, yapay zekayı kullanarak sanal sosyal medya yıldızları yarattı.
Yapay zeka modeli, ünlü Tiktoker’ların videolarıyla beslendi ve onların danslarını ve hareketlerini aldatıcı derecede gerçekçi bir şekilde taklit edebiliyor. Zaten önde gelen bir yapay zeka fenomeni var: Aitana Lopez. Lopez’in Instagram profili 2023 Haziran’dan bu yana yayında.
Yapay zeka modelinin bugüne kadar 237 binden fazla takipçisi var ve yaratıcılarına göre ayda 1000 avro kazanması bekleniyor.