Uluslararası haber ajansı Reuters, ‘başkanlık sistemi’nin oylanacağı referandumda medyanın tek taraflı yayınları nedeniyle ‘Hayır’ oyu vereceklerin alternatif kampanya araçları kullanmasını gündeme getirdi.
Reuters, haberinde ‘Hayır’ kampanyasının sosyal medya üzerinden yürütülebildiğine dikkat çekip peş peşe çekilen ‘Hayır’ kliplerini yapanlarla konuştu.
Ajans, dünya basınına yönelik haberinde anaakım medyada iktidar yanlısı kampanyanın baskın olduğunun altını çizerken, ‘Hayır’ destekçilerinin yasaklama ve tehditlerden şikayetçi olduğunu hatırlattı.
Haberde, İzmir’de sokakta orkestrasıyla kampanya yürüten Kubilay Mutlu isimli bir yurttaşın şu sözlerine yer verildi: “Sokaklarda göstermek istediğimiz şey kötümser tabloya rağmen ‘Hayır’ın çok önemli bir seçenek olduğu. İtiraz hakkımızı kullanalım.”
Atmosferi anlattı
Türkiye’yi pazar günü cumhuriyet tarihinin en büyük sistem değişikliğinin oylanacağı referandumun beklediğini kaydeden ajans, anayasa değişikliğiyle parlamenter sistem yerine başkanlık sisteminin getirilmek istendiğinin altını çizdi.
Haberde, darbe girişiminin ardından on binlerce kamu görevlisinin ihraç edildiği, HDP’li vekillerin tutuklandığı, 130’un üzerinde medya kuruluşunun kapatıldığı belirtilerek Türkiye’nin referanduma nasıl bir atmosferde gittiği anlatıldı.
Reuters, kampanyalar arasındaki orantısızlığın da sosyal medyada ‘Hayır’ videolarının çoğalmasına neden olduğunu aktardı.
‘Hayır’ klipleri
Bu videolardan en eskisi sayılabilecek, kadınlardan oluşan orkestranın seslendirdiği ‘Ha ha ha hayır’ klibinin katılımcılarından biri olan Dilara Yücetepe, Reuters’a şunları anlattı: “Onlar medyaya, toplantı salonlarına, belediyelere, ellerinin altındaki kaynaklara sahipler ama biz insanlara inatla sokaklar ve sosyal medya üzerinden dokunmaya çalışıyoruz.”
Haberde, bir başka ‘Hayır’ videosunda da Gezi Parkı eylemlerinden görüntülerin paylaşıldığını belirtti.
Reuters, CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu ve HDP’den Osman Baydemir’in TRT yayınına katıldığını hatırlatıp, bunun Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım’ın her gün birden fazla kez konuşmalarının ekranlarda verildiği bir ortamda hayli seyrek olduğunun altını çizdi.
Haberde Demokrasi İçin Birlik platformunun kampanyalar arası orantısız rekabete ilişkin araştırması da paylaşıldı. Buna göre Erdoğan 1-20 Mart tarihleri arasında ekranlarda 169 saat, AKP yöneticileri 301.5 saat, MHP 15.5 saat yer buldu.
CHP ekranlarda 45.5 saat elde ederken, HDP hiç yer bulamadı.