Türkiye artık otomotiv sektöründe Avrupa Birliği (AB) güvenlik mevzuatını esas alacak. Yönetmelik 7 Temmuz’da yürürlüğe giriyor.

TRT Haber‘in haberine göre yeni düzenlemeyle birlikte daha önce opsiyonel olan şu sistemler artık sıfır araçlarda zorunlu:
- Acil durum frenleme asistanı
- Sürücü yorgunluk algılama sistemi
- Alkol kilidi hazırlığı
- Kaza veri kaydedicisi
- Ani frende otomatik yanan flaşörler
- Önden çarpmada yaya koruması için safety glass özellikli ön cam
- Akıllı hız yardımı
- Yolun hız limitine göre geri bildirim veren bir hız sabitleme sistemi
- Şerit takip asistanı
- Geri görüş kamerası veya arka park mesafe sensörü
Ayrıca, otobüsler ve kamyonlardaysa olası kör noktaları daha iyi belirlemeye yönelik teknolojiler, yayalar veya bisikletlilerle çarpışmaları önlemek için uyarılar ve lastik basıncı izleme sistemleri zorunlu tutulacak.
Yeni güvenlik mevzuatına göre eski tip araçların satışıysa sınırlandı. Güvenlik şartlarını karşılamayan araçların satışı yapılamayacak.
Fiyatlara etkisi 1000 ila 2 bin avro arasında
Otomotiv uzmanı Erol Şahin şunları söyledi:
“Mayıs başında alınan kararla markaların elinde standart dışı on binlerce araç kalma durumu oluştu. Bu araçlar ülkeye gelecek ancak satışı mevcut tabloya göre mümkün olmayacak. Peki değeri milyarlarca lirayı aşan bu araçlar ne olacak sorusu bugün itibarıyla yanıtsız kalıyor.
Bir tarafta iki üç aylık dönemde hızla daralan sıfır araç pazarı diğer tarafta ise yeni güvenlik yönetmeliği nedenli satılamayacak sıfır araç stoku… Bu açmaz bir şekilde devam edecek.
Öte yandan değişen yönetmelik çok değerli sistemlerin araçta standart olmasını zorunlu kılıyor. Bu güvenlik ekipmanlarının sıfır araç maliyetlerine etkisinin yaklaşık 1000 ile 2 bin avro arasında olacağı görülüyor. Bu da aslında vatandaşın 7 Temmuz sonrası güvenlik ekipmanları takılı araçları alabilmek için fark ödeyeceği anlamına geliyor.”