Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’ın kamudaki araçlarla ilgili tasarrufa gidilmesi isteği, özellikle mülkiyetteki araçların 2018 yılı sonuna kadar kasko ve sigorta bedellerinin ödenmiş olması nedeniyle 2019’a kaldı.
Albayrak, tüm kamu kurumlarından sahip oldukları ya da kiraladıkları araçların listesini 14 Eylül’e kadar göndermelerini istemişti. Araçların hem sınıfının düşürülmesi hem de sayısının azaltılması planlanıyor. Türkiye’de üretilen araçların tercih edilmesi de zorunlu hale getirilecek.
Kamunun araç gideri 2016’da 2010’a göre yaklaşık 10 katına çıkarak 2 milyar 313 milyar liraya yükselmişti. Taşıt alımları 2017’de azaltılsa da ancak 1 milyar 85 milyon liraya düşürülebilmişti. Özellikle siyasetçiler, belediye başkanları ve bürokratlara tahsis edilen lüks makam araçları ciddi bir tartışma konusu.
Cumhuriyet’ten Sinan Tartanoğlu’nun haberine göre, Kalkınma Bakanlığı’nın 2018 Mayıs’ında ‘Kamu Kurumlarında Taşıt Filosu Yönetimi’ başlığı ile yayımladığı raporu göre; envanterde 2017 yılı itibarıyla 110 bin 131 taşıt var. 2007 ile 2017 arasını kapsayan 10 yıllık dönemde araç sayısı yüzde 32 arttı.
Cumhurbaşkanlığı 331 araçlık filoyu kullandı
Cumhurbaşkanlığı’nın mülkiyetindeki araç filosu, 2017 verilerine göre, tüm kamunun elindeki filonun yüzde 0.28’ine karşılık geliyor. Cumhurbaşkanlığı, 2018 yılında 331 araçlık bir filoyu kullandı. Cumhurbaşkanlığı, resmi verilere göre, 2012-2018 yıllarında filosunu yüzde 237.75 büyüttü.
Cumhurbaşkanlığı’nın sigortasını ihale ile yaptırdığı araç filosunun yüzde 53.47’si Alman, yüzde 28.9’u ise Amerikan menşeli. 1994 model 1, 1997 ve 1998 model ikişer araç var. 2013 model araçların sayısı 37, 2014 modellerin 57, 2015 modellerin 39, 2016 modellerin ise 55.
2018’de kasko hizmeti için hazırlanan ihale dosyasında 2017 model araçların sayısının ise 43 olduğu görülüyor. Buna göre araçların yaklaşık yüzde 30’u en fazla dört yıllık. Her bir kasko hizmet alımı ihalesinde, son model araçlar da filoya ekleniyor.
Meclis’in 187 aracı var
Meclis’in 2017’nin sonunda çıktığı sigorta dosyası ihalesine göre ise 187 aracı var. 39’u Alman, 26’sı Amerikan, 53 tanesi Japon menşeli. Meclis’in envanterindeki araçlarda anten, küçük anten, zırhlı ön cam ve ek aksesuar gibi donanımların kasko masrafına getirisi 200 bin lira. Meclis ayrıca, Cumhurbaşkanlığı’ndan farklı olarak kiralık araç da kullanıyor.
Yıl sonuna kadar ödendi
Cumhurbaşkanlığı’nın da Meclis’in de mülkiyetindeki araçların kasko ve zorunlu mali sorumluluk sigortası, hizmet alımı ihaleleri ile özel şirketlere, 2017 yılı sonunda verildi. İhale dosyalarına göre, ücreti ödenen ‘hizmet alımı’ işlemi 2018 yılı sonuna kadar geçerli. Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın kamudaki araç saltanatına ilişkin çalışmasının sonuçlarının yıl sonuna kadar gerçekleşmesi beklenmiyor.