• SANAT
  • 9 SORUDA
  • DİKEN ÖZEL
  • GÜNÜN 11'i
  • DİKENLİK
  • AKŞAM POSTASI
  • SPOR
  • VPN HABER

Diken

Yaramazlara biraz batar!

  • VİTRİN
  • AKTÜEL
  • EKONOMİ
  • ANALİZ
  • DÜNYA
  • MEDYA
  • KEYİF
  • YAZARLAR
  • SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

İran'daki jet kazasının nihai raporu: Kaos durumunda prosedür uygulanamadı

02/05/2020 21:08

İran’da 11 kişinin hayatını kaybetmesiyle sonuçlanan jet kazasına ilişkin raporda, kaptan pilot Beril Gebeş ve ikinci pilot Melike Kuvvet’in ‘kaos durumunda doğru prosedürleri uygulayamadığı’ belirtildi.

Fotoğraf: DHA

Dubai’den Türkiye’ye gelmek üzere 11 Mart 2018’de yola çıkan Başaran Holding’e ait TC-TRB tescilli Challenger 604 tipi uçakta ikisi pilot 11 kişi vardı. Uçakta, Başaran Holding’in sahibi Hüseyin Başaran’ın evlenecek kızı Mina ve arkadaşları yer alıyordu. Düşen uçaktaki herkes hayatını kaybetmişti.


DHA’nın haberine göre, İran Sivil Havacılık Otoritesi’nin 10 Mart tarihli raporu, SHGM’nin emniyet risklerini azaltmaya yardımcı olmak için hazırladığı bülteninde yer aldı.

SHGM Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı’nın raporu referans aldığı emniyet bülteninde kazaya ilişkin bulgular şöyle sıralandı:

*TC-TRB tescil işaretli uçak 11 Mart 2018 tarihinde, saat 13:00’de Sharjah Havalimanı’ndan İstanbul Atatürk Havalimanı’na gitmek üzere havalanmıştır. Uçak normal uçuş planına uygun olarak FL 360 seviyesinde İran hava sahasında oto pilot devrede olarak uçarken saat 14:32’de kaptan pilot ve yardımcı pilotun sürat göstergelerinde 5 knot’lık farklılık meydana gelmiştir. Saat 14.32’de kaptan pilot, sürat göstergelerindeki farklılığı kontrol etmek amacıyla, Tahran hava trafik kontrolünden FL 380’a tırmanma müsaadesi istemiş ve onay alınca tırmanmaya başlamıştır. CVR kayıtlarına göre, FL380’a tırmanma sırasında sol ve sağ sürat göstergelerindeki farkın 10 knot olduğu pilotlar tarafından tespit ve teyit edilmiştir.

İki pilot farklı değerlendirdi

*Uçağın verilerini kaydeden FDR (Flight Data Recorder) kayıtlarından elde edilen grafiklere göre tırmanıştan önce her iki sürat göstergesinin farklı değerler verdiği görülmüştür. Tırmanış esnasında sol sürat göstergesinin artmaya, sağ sürat göstergesinin ise düşmeye başladığı görülmektedir. Bu durumda tırmanışta kaptan pilot uçağın ‘overspeed’ olduğunu, yardımcı pilot ise ‘stall’ (havada tutunamama) olmaya doğru gidildiğini değerlendirmiş ve prosedürel hatalar zinciri böylece başlamıştır.

*FDR kayıtlarında açıkça tespit edildiği üzere, kaptan pilot ‘stall’a doğru giden uçağın süratini daha da düşürmek için gaz kollarını ‘idle’ pozisyonuna getirmiş ve lövyeyi çekerek kendi algısı doğrultusunda sürati daha da düşürmek çabasında bulunmuştur. Bu sırada otopilot devreden çıkarılmıştır. Stall durumuna girerken ‘Stick shaker’ sistemi devreye girmiş, motorlar FL 310 seviyesinde ‘flame out’ olarak susmuştur ve uçak ‘stall’ olarak düşmüştür.

Çok önemsemedikleri akla geldi

*TC-TRB tescil işaretli uçağın FDR kayıt grafiklerinde 8 Mart 2018 tarihinde İstanbul Atatürk Hava Limanından Sharjah Havalimanına gidiş uçuşunda, Sharjah Havalimanına alçalırken sol taraftaki sürat göstergesinde geçici bir anormallik olduğu görülmüştür. Ancak, bu durumun pilotlar tarafından rapor edilmemesi ve bakım-onarım talebinde bulunmamaları meydana gelen sapmanın o sırada pilotlar tarafından çok önemsenmediğini veya fark edilmediğini akla getirmektedir. Her iki pilot tarafından kokpit içi CRM (Crew Resource Management-Uçuş Ekibi Kaynak Yönetimi) prosedürleri, ‘liderlik’ ve ‘karar alma’ mekanizmaları olması gerektiği gibi yönetilememiştir.

*Bu uçak tipinin tasarımcısı/üreticisi tarafından sürat göstergeleri arızası prosedürleri konusunda daha önceden buna benzer yaşanmış olaylar göz önüne alınarak üreticinin hazırlamış olduğu teknik ve operasyonel dokümanların yetersiz olduğu belirtilmiştir.

*Özetle; kaptan pilot kendi algıları ile olayları yönetmek isterken yardımcı pilotun zayıf inisiyatif ve panik etkisi altında yapabildiği uyarılar kaptan tarafından dikkate alınmamış, kokpit içinde bir kaos durumu ile doğru prosedürler uygulanamamış olup, sürat gösterge arızaları ve çift motor durma kontrol listeleri (checklist) uygulanamamış, doğru kararlar alınamamıştır. Sonuç olarak uçak girdiği anormal durumdan kurtarılamamıştır.

Jet kazasında hayatını kaybeden Mina Başaran mezarı başında anıldı

İran’da düşen jetin sahibi Başaran: Pilotaj hatası gibi gözüküyor

İran’da düşen jetin pilotu, 51 kez uçağın burnunu kaldırmaya uğraşmış

İran’da düşen Türk jeti: Soruşturma Kanada ya da Avrupa’da yapılabilir

Trabzonspor taraftarları uçak kazasında hayatını kaybeden Mina Başaran’ı tribünde andı

İran’da düşen Türk jetini gören pilot: Normal seyrediyordu, birden kayboldu

Mina Başaran 14 Nisan’da evlenecekti: Çırağan Sarayı ve Kenan Doğulu tüm ödemeleri iade etmiş

Son bakış: Mina’ya veda

İran adli tıpına 11 değil 10 naaş ulaşmış: Cenazeler ailelere teslim edildi

Düşen jetin bağlı olduğu firma: Pilotlar arıza bildirmedi, acil iniş talep etmedi

İran yalanladı: Pilotun acil iniş izni istediği doğru değli

İran’da düşen Türk jetinde hayatını kaybeden 11 kişinin naaşına ulaşıldı

BAE’den İstanbul’a gelen özel Türk jeti İran’da düştü: 11 kişi hayatını kaybetti

Kategori:Aktüel

SON HABERLER

Zelenski ateşkese hazır: Görüşmeler için Vatikan ve Türkiye'yi değerlendiriyoruz

Ukrayna Devlet Başkanı Volodimir Zelenski, ABD Başkanı Donald Trump’a müzakerelere hazır olduklarını söyledi.

'Altın kalpli' katil balinalar, pilot balina yavrularını evlat ediniyor

Bilim insanları katil balina sürülerinin pilot balina yavrularını evlat edindiğini keşfetti.

Trump: Vatikan, Rusya-Ukrayna müzakerelerine ev sahipliği yapabilir

ABD Başkanı Donald Trump, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ile yaptığı telefon görüşmesinin çok iyi geçtiğini ve Rusya-Ukrayna müzakerelerinin hemen başlayacağını açıkladı.

Eski Deva Partili vekil Seda Kâya Ösen CHP'ye katıldı

DEVA Partisi’nden istifa eden İzmir milletvekili Seda Kâya Ösen CHP’ye katıldı.

Bir uyanışın tarihi: 19 Mayıs

Tarihin bazı anları vardır; sadece bir milletin yönünü değil, ruhunu da değiştirir.
19 Mayıs 1919, işte tam da böyle bir andır.

İçişleri Bakanlığı: Bitlis'te iki asker şehit oldu
'Corona' Türkiye'de 78 can daha aldı: 1983 yeni vaka var, 4 bin 451 kişi iyileşti

Ara

DİKEN’İ TAKİP EDİN

Osman Kavala 2 bin 758 gündür hapiste

YAZARLAR

Bir uyanışın tarihi: 19 Mayıs

Psk. Dr. Feyza Bayraktar

Elinden çıkanı kulağın duysun

Mustafa Dağıstanlı

Ali Özgentürk için: Böyle mi olmalıydı!

Ayhan Tinin

Çocuk, sınırsızlıkta değil, sınırda büyür

Psk. Dr. Feyza Bayraktar

Yazalım da ne yazalım nasıl yazalım!

Murat Sevinç

Senyör Amicis'in gazına geldim 

Behzat Şahin

Özel, İmamoğlu ve Yavaş'ın 'özenli' açıklamaları üzerine…

Murat Sevinç

GÜNÜN 11’İ

Şükrü Hatun: Sokaklarda şişmanlık taramasının iyi bir fikir olmadığını düşünüyorum

Aziz Çelik: Genç istihdamı ve genç işsizliğine ilişkin tablo giderek vahim bir hâl almaya başlıyor

İpek Özbey: Ülkenin geleceğinin emanet edildiği gençler hangi sorunlarla mücadele ediyor?

Müjdat Gezen: Sakın bu şarkıyı yasaklamasınlar?

Orhan Bursalı: Yaşasın 19 Mayıs, yaşasın gençlik

İbrahim Kahveci: Görüntüde büyüyoruz ama gerçekte fakirleşiyor

Abdulkadir Selvi: 'Bir oy CHP'ye, bir oy HDP'ye' derken PKK'nın Lozan'la ilgili değerlendirmelerinden haberiniz yok muydu?

Murat Muratoğlu: Türkiye'de enflasyonun asıl dümeni siyaset rüzgarıyla döner

Deniz Zeyrek: 500 milyon liralık bu kamu zararının hesabı sorulmayacak mı?

Saygı Öztürk: 'PKK'nın silah bırakması' tartışmaları

Erdal Sağlam: 19 Mart krizinin ekonomide yarattığı tahribatın etkisi devam ediyor

  • 9 SORUDA
  • YAZARLAR
  • AKTÜEL
  • ANALİZ
  • DİKEN ÖZEL
  • DİKEN'E TAKILANLAR
  • DÜNYA
  • EKONOMİ
  • KEYİF
  • MEDYA
  • POPÜLER BİLİM
  • SANAT
  • BU GAZETE…
  • DİKEN 10 YAŞINDA
  • Künye
  • İletişim
  • Gizlilik ilkeleri
  • Çerez politikası

"Genç gazeteci arkadaşlarıma! Bu meslek yorucu bir meslektir. Ama, insan büyük bir zevkle çalışır. Kalemine daima efendi kal, uşak olmamaya gayret et. Mecbur kalırsan kır, sakın satma." Sedat Simavi

×