İran’da düşen özel jetin sahibi MC Havacılık Genel Müdürü Basri Demiroğlu, pilotların herhangi bir arıza bildirmediğini ve acil iniş talep etmediğini söyledi.
AirportHaber uçak İstanbul’a gelmek üzere Birleşik Arap Emirlikleri’nden kalktıktan bir süre sonra tırmanmayı henüz tamamlamadan pilotun kuleyle temasa geçerek, “Alçalma talep ediyorum” dediğini, pilotun bu talebinden sonra uçakla irtibatın tamamen kesildiğini duyurmuştu.
İran Havacılık Kurumu, pilotun acil iniş yapmak istediğini, ancak buna izin verilmediğini yalanlamıştı.
‘Pilotlarımız herhangi bir arıza bildirmiyor’
İş insanı Hüseyin Başaran’ın kızı Mina ve oğlu Can’ın isimlerinin baş harflerini kullandığı MC Havacılık’ın Genel Müdürü Basri Demiroğlu, Airport Haber’e konuştu.
Kazandan dakikalar önce Challenger 604 tipi uçağın pilotunun İranlı hava trafik kontrolörüyle konuştuğunu belirten Demiroğlu şu bilgileri aktardı: “Pilotumuz 36 binden 38 bin feet irtifaya tırmanmak istiyor. Yakıt azaldığı için irtifa yükseltmek istiyor. 37 bin 900 feet yüksekliğe geldiğinde heyecanlı bir ses tonuyla tekrar 34 bin feet’e alçalmak istediğini bildiriyor. Kontrolör alçalmaya müsaade veriyor. Uçak dengeli bir şekilde 34 bin feet’e, sonrasında ise 32 bin feet’e kadar iniyor. Bundan sonra ise dikey bir çizgi halinde düşüş başlıyor. 32 bin feet yükseklikten 12 bin feet yüksekliğindeki dağa çarpana kadar dik bir şekilde düşüyor. Pilotlarımız herhangi bir arıza bildirmiyor. Acil iniş talep etmiyor. Neden kaza oldu bilmiyoruz ancak basınçlamayla ilgili bir sorun yaşanmış ve irtifa düşürülmüş olabilir. Şu an için bir şey söylemek imkansız.”
Bölgedeki görgü tanıklarıyla konuşmalarını da aktaran Demiroğlu, uçağın motorunun alev aldığı şeklindeki iddianın doğrulanmadığını, köylülerin uçağın dönerek düştüğünü söylediğini belirtti.
‘Motorda bir arıza olup olmadığını bilmiyoruz’
Uçağın tutunma kabiliyetini kaybederek motorun durmuş olabileceğini söyleyen genel müdür, “Motorlar yanmış olsa iki motor da çalışmasa uçak o açıyla düşmez. Dört beş dakika mesafede Şehr-i Kürdi Havalimanı var. Oraya iniş talep ederler ve inerlerdi. Motorda bir arıza olup olmadığını bilmiyoruz. Uçağın önünden büyük bir uçak geçip geçmediğini de bilmiyoruz” diye konuştu.
Demiroğlu, Uçağın ikinci pilotu Melike Kuvvet’in ablası İlknur Çelik’in suçlamalarına da yanıt verdi.
Çelik şunları söylemişti: “Melike bir hafta önce Konya’ya geldiğinde bana ‘Abla bu uçak daha önce üç kez havada arıza yaptı. Birincisi Paris’e giderken, iki kez de Trabzon’a giderken’ dedi. Ben bu işin peşini bırakmayacağım. Yüzde yüz ihmal var. Uçakların bakımı yapılmıyordu ve hiç kimse ilgilenmiyordu. Kimse kusura bakmasın. Kendi çocukları da vefat etti. Onunla beraber 10 kişi daha vefat etti. Melike en son geldiğinde bana ne dedi biliyor musunuz, ‘Abla ben bu uçakta uçmak istemiyorum’.”
‘Son ağır bakımı bir yıl önce yapıldı’
2017 yılında hat bakım yetkisi alarak uçağın ağır olmayan bakımını yaptıklarını kaydeden Demiroğlu, uçağa 2012 yılından 2015 yılına kadar MNG Teknik’te bakıldığını, büyük bakımın ise Malta’da Bombardier onaylı merkezde yapıldığını söyledi. Demiroğlu, uçağın son ağır bakımının da bir yıl önce bu merkezde yapıldığını belirtti.
Uçağın iki ay önce Antalya’da bir motor arızası yaşadığı iddiasını doğrulayan Demiroğlu, “Antalya’da motor reverse arızası oldu. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne bildirdik. İki kişi gönderdik, kontrol ettiler. Uçak boş olarak İstanbul’a geldi. Burada arıza giderildi, parçalar değiştirildi. O arızadan sonra uçak 14-15 kez uçuş yaptı ve bir sorun yaşanmadı” dedi.
Uçağın pilotlarına ilişkin de bilgi veren Demiroğlu, kaptan pilotun bir yıl önce kaptanlığa terfi ettiğini, toplamda 4 bin saat ve bu uçak tipinde 1900 saat uçuş tecrübesi bulunduğunu kaydederek, ikinci pilot Melike Kuvvet’in ise eylül ayından bu yana kendilerinde çalıştığını ve ilk jet tecrübesi olduğunu söyledi.
Demiroğlu son olarak halen DNA testlerinin tamamlanması için İran’da beklediklerini, İçişleri Bakanlığı’nın gönderdiği CASA tipi uçakla işlemlerin tamamlanmasından sonra cenazeleri Türkiye’ye getireceklerini söyledi.
Başaran Yatırım Holding’e ait Challenger 604 tipi jette sekiz yolcu ve üç mürettebat vardı.
Jette Başaran Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Başaran’ın kızı Mina Başaran ve yedi arkadaşı bulunuyordu. Mina Başaran’ın gelecek ay düğünü vardı.
Kazada hayatını kaybedenlerin isimleri: Mina Başaran, Zeynep Coşkun, Ayşe And, Burcu Urfalı, Aslı İzmirli, Liana Hananel, Jasmin Baruh, Sinem Akay, kaptan pilot Beril Gebeş, ikinci pilot Melike Kuvvet ve kabin memuru Eda Uslu.