Ortalık minibüs gürültüsüne boğulmuşken gözden kaçan bir detayı paylaşmak isterim.
En başta linkini verdiğim yazının son bölümü “Adalar’da Bisikletin Geleceği” başlığını taşıyor ve şöyle devam ediyordu:
İstanbul’un başka yerlerinde bisiklete binemeyen çok sayıda insan, Adalar’a geldiğinde bisiklet kiralayarak hevesini gidermek ister. Bu doğal hak, bazen istenmeyen sonuçlar doğurabiliyor. Özellikle deneyimsiz sürücülerin yaptıkları kazalar öteden beri bir sıkıntı konusudur. Faytonlar kaldırılmadan önce bu sıkıntı daha da fazlaydı. Bazen sürücülerin davranışları, bazen atların ürkmesi, kullanıcıların risk durumunda ne yapacaklarını bilmemeleri gibi konular istenmeyen sonuçlar yaratıyordu. Artık faytonlar yok ama Adalar’da bisiklete dair bazı sıkıntılar devam ediyor.
Konuya dair uzun süredir çalışmalar yürüten İBB’nin İstanbul genelinde Akıllı Kiralık Bisiklet işletme yetkisine sahip iştiraki İSPARK, yakın bir gelecekte Adalar’da yeni bir kiralık bisiklet sistemini devreye sokacak. 4 Nisan 2022’de Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğü/ UKOME’den çıkan yönergeye göre toplam 1500 bisiklet ağırlıklı sayı Büyükada’da olacak şekilde dört ada arasında paylaştırılacak. Adalar’a mahsus bu bisikletler sarı renkte ve Adalar’ın fiziki şartlarına uygun olacak. Kiralama ücretlerinin net bir standarda bağlandığı, bakım ve onarımının denetlendiği sistem hayata geçirilecek. Özetle Adalar’da bisiklet kültüründe radikal bir değişim yaşanacak.
Burada adını vermeyeceğim bir İSPARK yöneticisi yukarıdaki bilgileri vermişti. Ama kararın üstünden 26 ay geçmesine rağmen konuya dair bir adım atılmadığı görülüyor. İspark’ın sitesinde de bir bilgi bulunmuyor.*
Oysa regülasyonu yapılmış iyi planlanmış bir bisiklet kiralama sistemi, ulaşım meselesinin tamamını değilse bile çok önemli bir kısmını çözebilir.
Bisiklet deyince aklınıza sadece iki teker bir pedaldan müteşekkil nesne gelmesin.
O elbette olacak. Ona ek olarak “gerçek” elektrikli bisikletler sisteme entegre edilebilir. Siz pedal çevirince çalışan, çevirmediğinizde ve hızınız saatte 25 kilometreyi geçince motoru devreden çıkartan sistemlerden söz ediyoruz.
Ayrıca bu bisikletlerin birden fazla insan ya da eşya taşıyan modelleri de geliştiriliyor. Son yıllarda bisiklet fuarlarında bir sürü yeni e-bisiklet modeli görüyoruz. Bunlar Adalar’ı teröre boğan korsan e-mopedlerden çok farklı araçlar. Organik bir ulaşım aracı olan bisikletin versiyonları…
Dünyanın aklı başında memleketleri bizim adalarımızda bir zamanlar var olan bir modele dönerken bizim tam tersi bir yola girmemizin mantığı neyle açıklanabilir?