MESUDE DEMİR
@mesudedemirr
Halk sağlığı uzmanı Prof. Dr. Çağatay Güler, çocukların yeterli su içmesiyle derslerdeki öğrenme sürecinin doğrudan ilişkili olduğunu söyledi.

Okul saatlerinde hafif su kaybı (dehidrasyon) durumlarında bile bilişsel başarımın (performans) düştüğünü belirten Güler, bunun çocuklarda dikkat, kısa süreli bellek ve problem çözme becerilerini olumsuz etkileyebileceği uyarısı yaptı.
Yeterli sıvı alımı, vücut ısısını düzenlemeye yardımcı oluyor. Sindirimi destekliyor. Gün içinde yeterli su içemeyen çocuklarda sık görülen baş ağrıları ve yorgunluğu da önlüyor.
Su içen çocuğun ruhsal dengesi de daha iyi
Güler, “Su davranışsal ve duygusal denge açısından da önemli. Araştırmalar, yeterli su içen çocukların ruhsal dengelerinin daha iyi olduğu ve sınıfta daha az rahatsız edici davranış sergilediğini gösteriyor” dedi.
İçme suyu satın alınıyor. Ancak su fiyatları yüksek, şekerli içeceklerle başa baş. Suyla çocuk arasındaki ‘para engeli’nin çok tehlikeli olduğu ifade eden Güler, olanak varsa okul musluklarından akan suyun içilebilir olmasını sağlamak ve sürdürmek için her türlü çabanın gösterilmesi gerektiğini söyledi.
Sınıf ve oyun alanlarında sebil olmalı
Sınıflarda ve oyun alanlarında erişilebilir su çeşmeleri veya sebillerin bulunması gerektiğini belirten Güler, derslerde su mataraları ve şişelerine izin verilmesi gerektiğini söyledi. Güler şunları söyledi:
“Su içme eğitimi sağlık ve beslenme derslerinin ayrılmaz bir bileşeni olmalı. Okul önemli bir sağlık eğitim ortamı. Eğitim öğrenilen sağlık bilgilerinin davranışı olumlu yönde değiştirmesi anlamına gelir.
Okul, sağlıklı içecek içme alışkanlıkları geliştirmek için özellikle önemli. Şekerli içecekler yerine su içmeyi özendirmek, şişmanlık ve diş çürüklerini önlemeye de yardımcı olur.”
Güler ayrıca şunları önerdi:
* Yayınlanan kılavuzlar ufak tefek farklılıklar gösterse de, Dünya Sağlık Örgütü, Avrupa Gıda Güvenliği yetkilileri, ABD ulusal akademileri vb. sağlık kurum ve kuruluşları dört ile sekiz yaş arasındaki çocuklar için günde yaklaşık 1,6 litre/gün su içilmesini öneriyor. Bu ülkemiz için kabaca yedi ila sekiz su bardağı.
* Dokuz ile 13 yaş arası kızlar günde yaklaşık 1,9 litre/gün, erkekler 2,1 litre su içmeli. 14-18 yaş kızlarsa günde yaklaşık 2 litre/gün, erkekler 2,6 litre içmeli.
* Bu değerlerin yaklaşık yüzde 20-30’u yiyeceklerden geldiğinden, geri kalanı su olarak içilmeli.
Günlük su ihtiyacının yarısı okulda içilmeli
* Çocuklar okul saatleri boyunca (beş ila altı saat), iklime ve fiziksel etkinliklerine bağlı olarak günlük sıvı ihtiyaçlarının yaklaşık yarısını içmeli.
* Tek seferde büyük miktarlarda su içmek yerine, düzenli olarak (örneğin her ders arasında) su içilmeli. Bu, dengeli sıvı alımının korunmasına yardımcı olur ve mide-bağırsak rahatsızlıkları önler.
* Çocuklar güne sıvı alarak başlamalı (kahvaltıda su), kuşluk vakti, öğle yemeğinde ve öğleden sonra su molalarıyla devam etmeli.
* Sıcak iklimlerde, fiziksel etkinlik, spor yaparken, sıcak havalarda yarım ila 1 litre fazladan su gerekebilir.