BURCU KARAKAŞ
Bakanlık tarafından ‘proje okul’ statüsüne alınıp 71 öğretmeni başka okullara tayin edilen Kadıköy Anadolu Lisesi’nin mezun, veli ve öğrencileri eylemdeydi.
Okul binasının içi eylem öncesi polis ve TOMA ile kuşatılırken, protestoya katılan bir grup, bina önünde oturma eylemi yaptı.
Kadıköy Anadolu Lisesi velilerinden Hülya Ş., eyleme geldiklerinde TOMA’nın okul içinde olduğunu söyleyerek, “Çocuklar korktu. Zaten son derece mutsuzlar ve psikolojileri bozuk. Bunların üzerine bir de korku salıyorlar” dedi.
Eyleme katılan velilerden Hülya Ş., okul müdürüyle iletişimde olduklarını, ancak bir sonuç alınamadığını belirterek şunları söyledi: “Bakanlığın hayırlı bir karar vermesi için buradayız. Bakanlığa güveniyoruz. Bundan sonraki eylemlerimiz diğer okullarla beraber devam edecek. Müdürle görüştük, toplu dilekçe verdik. ‘Bakanlığın tasarrufu, bizim bu süreçte müdahalemiz olamaz’ dedi. Çocukların sorguya alındığı doğru. Bu şekilde disiplin soruşturması yapılamaz. Bunu müdüre de ilettik. Bugün de zaten çocuklarımızın arkasında olduğumuzu göstermek için buradaydık. Yalnız olmadıkları bilinsin diye geldik.”
‘Hayalimizi elimizden alıyorlar’
Lise sınavında çok istediği Kadıköy Anadolu Lisesi’ni kazanamadığını ve bir gün çocuğu olduğunda köklü bir okulda okumasını arzuladığını aktaran Hülya Ş., “Hayalim gerçekleşti ama bugün bu hayalimizi elimizden alıyorlar. Aydın yetiştiren okulları elimizden alıyorlar, buna seyirci kalmamız düşünülemez” diye konuştu.
Ne olmuştu?
Milli Eğitim Bakanlığı, 2014’ün mart ayında çıkarılan bir yasayla, aralarında İstanbul Erkek, Vefa, Kabataş Erkek, Kadıköy Anadolu, Cağaloğlu Anadolu, Hüseyin Avni Sözen, Ankara Atatürk, Bornova Anadolu Lisesi’nin de olduğu Türkiye’nin en gözde 170 lisesini‘proje okul’ ilan etmişti.
2015-2016 eğitim yılı kapanırken, liseliler birbiri ardına bildiri yayınlayarak ‘proje okul‘ uygulamasını protesto etmişti.
Kurulduğu dönemde Türkiye’nin altı maarif koleji arasında yer alan Kadıköy Anadolulular okul yönetiminin öğrencilere yönelik baskısını, ‘Duyuru’ başlığı altında ‘idarenin incelediği’ bir metinle anlatmıştı.
Metne uyguladığı ‘otosansürle’ yaşananları anlatan öğrenciler, açıklamanın ‘sansürsüz’ kısmını protestoya katılan diğer ‘Proje Okul’lara selam gönderip şu sözlerle bitirmişti: “Yandaşlara arkasını dönenlerle, yarımada yokuşunda geçmişi özleyenlerle, Fikret’in mirasını koruyanlarla beraber bu kara mürekkebi dağıtmak için ışığa koşacağız.”
Kadıköy Anadolu Lisesi öğrencileri son olarak salı günü, “Okulumuzun üç yıl önce proje okulu ilan edilerek kulüp faaliyetlerimizin, festivallerimizin yapılamamasına neden olunması ve bu uygulamayla KAL ruhunun yok edilmeye çalışılması” diyerek oturma eylemi yapmış ve ilk üç derse girmemişti.
Diken’e konuşan bir Kadıköy Anadolu Lisesi öğrencisi, her sınıftan seçilen iki kişinin sırayla okul müdür ve yönetim kurulu tarafından sorguya çağrıldığını anlatmıştı.
Yönetim tarafından ‘öğrenciler arasında kurulan birliğe aykırı davranmayacağı’ düşünülen yatılı öğrencilerin sorgu için özellikle çağrılmadığını aktaran öğrenci, sabah saatlerinden bu yana sorgunun devam ettiğini söylemişti. Aynı öğrenci, sorguda “Eylemi kim düzenliyor?”, “Sizi yönlendiren birileri var mı?”, “Ne yapmayı amaçlıyorsunuz?”, “Üst aklınız kim?” “Pankartlar kim tarafından hazırlandı?” gibi sorular yöneltildiğini aktarmıştı.
Kadıköy Anadolu öğrencisi, “Bu eylem, yönetim tarafından siyasi bir aidiyetle ilişkilendirilmeye çalışılıyor mu?”sorusunu ise şöyle yanıtlamıştı: “Verdiğimiz tepki, okulumuzun ruhunun ve kültürünün yok edilmesine karşı. Bahsedilen öğretmenlerin çoğunluğu Kadıköy Anadolu Lisesi’nde 10 yıldan fazladır görev yapıyor. Okulun kimliğini oluşturan ve tıpkı bizden önce mezun olanlar gibi ‘bizi biz yapan’öğretmenlerimize sahip çıkıyoruz. Kimliğimizi korumaya çalışıyoruz. Hiçbir şekilde siyasi bir anlayış ya da grupla ilişkisi olmayan bir durum. Öğrenciler arasındaki bilinç, durumun böyle bir yöne çekilmesine izin vermeyecek düzeyde. Öğrenciler için rahatlıkla şunu söyleyebilirim; kimse aidiyet duyduğu siyasi düşünceyi ön plana çıkararak hareket etmiyor. Buluştuğumuz tek bir payda var, okulumuzun ruhu.”