Balıkçılığı temsil eden en büyük örgüt olan Su Ürünleri Kooperatifleri Merkez Birliği (Sür-Koop), hükümete bir imza kampanyası ile çağrı yaparak, gırgır teknelerine yönelik avlanma derinliğinde ve istavrit balığı için belirlenen avlanma boyunda yapılması planlanan değişikliklerin durdurulmasını istedi.
Sür-Koop Başkanı Ramazan Özkaya’nın çağrısında, Türkiye’deki balıkçı filosunda küçük bir grubu temsil eden, ancak sermaye büyüklüğü açısından öne çıkan gırgır teknesi sahiplerinin talepleri doğrultusunda ortaya çıkan bu değişikliklerin, özellikle Marmara Denizi’ndeki sucul yaşama büyük zarar vereceği ifade edildi.
Gırgır teknesi, büyük ölçekli balık avcılığı yapmak üzere geliştirilmiş araçlara deniyor.
Çağrıda, bu tekne sahiplerinin Tarım Bakanlığı’na bağlı, Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü’nü avcılık kurallarında değişikliğe zorladığı ve 24 metre olan gırgır avcılığı avlanma derinliğinin 18 metreye indirilmesini ve 13 santim olan istavrit balığı avlanma boyunun 12 santime düşürülmesinin istendiği belirtildi.
Çağrıda, “Bu iki talebin lehine yapılacak her düzenleme denizlerinizdeki yok oluşun hızlandırılması ve sucul ekosistemin idam fermanından başka bir işe yaramayacaktır” dendi.
Sür-Koop’un çağrısı şöyle devam etti: “Bizler sucul canlı kaynakların korunması ve sürdürülebilir balıkçılık politikalarının öneminin bilincinde olan balıkçılar olarak ülkemiz kamuoyuna bir çağrı yapıyor ve destek istiyoruz!”
Sür-Koop’un verilerine göre, gırgır aracı ile avlanan tekne sayısı ise 450 iken, ticari avlanma ruhsatınsa sahip toplamda yaklaşık 18 bin tekne bulunuyor.
AB, gırgır ağını sınırlandırılıyor
Avrupa Birliği kara sularında 160 metre derinlik ve 800 metre ağ uzunluğu ile sınırlanan gırgır av aracı, ülkemizde sadece ağ derinliği sınırlandırılarak (165 metre) kullanılıyor. AB mevzuatları 50 metreden daha sığ sularda gırgır avcılığını yasaklarken, ülkemizde 2012 yılında yapılan bir düzenleme ile bu seviye 12 metreden 24 metreye çıkarılmıştı.
‘Dev bir süpürge’
Diken’e konuşan sürdürülebilir balıkçılık aktivisti ve kıyı balıkçısı Kenan Kedikli, ‘deniz tabanındaki her türlü resif alanlarını tahrip eden dev bir süpürge’ olarak ifade ettiği gırgır tekneleri için şöyle konuştu: “Denizin en canlı alanları güneş ışığını etki olduğu sığ sulardır. 50 metre derinliğe kadar olan yakın kıyı gerek bitki gerekse yaşam açısından ekosistemin kendini yeniden ürettiği alanlardır. Yavru balıklar için barınma ve beslenme alanlarıdır. Bu nedenle dibe temas ederek çekilen ya da sürüklenen av araçlarının bu sahalarda kullanımı yasaktır. Günümüzde kullanılan gırgır av araçlarına göre nispeten daha düşük etkili olan trol için kıyılardan 3 deniz mili açıkta avlanmak zorunluyken, boğazlar ve Marmara Denizi trol avcılığına kapalıyken, gırgır avcılığının tahrip edici etkisi yıllarca göz ardı edilmiştir.
Ortalama 5 ton kurşun yakası deniz tabanına indikten sonra ağın büzülerek toplanmasını sağlayan çelik halatlarla, 1000 HP ve daha fazlası motor gücüyle yapılan bir avcılıktır söz konusu olan. Başka bir deyişle su üstü balıklarını yakalamasının yanı sıra modifiye edilerek trol vasfı kazandırılan bir av aracıdır.”
Change.org’daki ‘Balığın sessiz çığlığı ol!’ başlıklı imza kampanyasına bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.