Başaran Holding’e ait uçağın İran’da düşmesiyle ilgili hazırlanan ön raporda kokpit ekibinin son konuşmaları ve uçakta yaşananlar ortaya çıktı. Kaptan pilot Beril Gebeş son anlarda tehlikenin farkına varıp paniğe kapılan yolculara, “Korkmanıza gerek yok, problem yok” diye sakinleştirmeye çalışmış.
DHA’nın haberine göre ön raporda kayıtların senkronizasyonu söz konusu. Uçağın verilerini kaydeden FDR’ın (Flight Data Recorder) bilgileri ile kokpitteki konuşmaları alan CVR (Cockpit Voice Recorder) kayıtları zaman olarak ekipler tarafından örtüştürüldü. Kaptan Beril Gebeş ve yardımcı pilot Melike Kuvvet’in telsize basma parametrelerine göre konuşmalar ayırt edildi.
Hızla irtifa kaybetmiş

Fotoğraf: Hürriyet
Rapora göre pilotlar mikrofonla konuşmamış ve muhtemelen kulaklık takmamış. Kulaklık takılı olmadığı için ekipler ses kayıtlarını çözmek için filtreleyerek anlaşılabilir konuşmaları ortaya çıkarmış.
İki pilotun hız göstergeleri bilgileri farklı görülüyor. Bu sırada otomatik pilottan çıkılıyor. ‘Stall’ yani havada tutunamayan uçak hızla irtifa kaybederek facia gerçekleşiyor.
Raporda havada parçalanmadığı da yazılı. Pilotlar, İran hava sahasında bulunduklarında Tahran’daki hava trafik kontrolörüyle iletişime geçmiş.
Saniye saniye facianın kayıtları şöyle:
14:31:47: Kaptan Beril Gebeş: 3.8 seviye 38 bin(feet) tırmanma
14:31:49: BG: Vertical speed ile tırmanıyorum
14:31:53: Ting diye tek bir uyarı sesi geliyor. Single chime denilen uyarı geliyor. İki pilotun arasındaki göstergelerde 10 Knot’luk fark var
14:31:55: BG: Allah Allah,seninki ile benimki süratleri farklı
14:32:17: BG: TC-TRB kuyruk tescili ile hava trafik kontrolörüne 38 bin feet’e tırmanış istiyorum
14:32:22: BG: Check list’i açar mısın? (Arıza meydana geldiğinde pilotlar check-list’e gider. Yapılması gerekenler, her bir arıza için check-list’de yazar)
14:32:24: Kule tırmanışa izin veriyor
14:32:43: Sesten anlaşıldığına göre uçakta takat düşüşü var. Motorda bir takat azalması var. Gaz kesmişler
14:33:47: Tekli bir uyarı sesi. Uyarı mesajı gelmiş
14:33:01: BG: Seviyeyi muhafaza edelim. Check-list’i açalım
14:33:05: İkinci pilot Melike Kuvvet check-list’te o başlığı açıyor ve okumaya başlıyor
14:33:07: Tekrar bir uyarı mesajı geliyor
14:33:05: MK tekrar başlığı okuyor
14:33:16: BG: 37 bin feet istiyor
14:33:31: Seviye uyarısı geliyor
14:33:33: Gaz kesmeye benzeyen bir ses duyuluyor
14:33:38: Süratle ilgili çeşitli kaygıları var onun hakkında iki pilot konuşuyor
14:33:39: BG: İkimizin sürati aynı değil
14:33:47: MK Check-list’deki tanımlamaları okuyor
14:33:53: Uçağın aşırı sürat aşımında verdiği sesli ikaz duyuluyor (Burası en önemli gelişme)
14:34:02: MK: Benim süratim düşüyor
14:34:10: Pilotlar kontrolörden seviye 3.7 yani 37 bin feet’e alçalma talep eder
14:34:23: MK: Kaptanım burnu ezin. Siz ezmiyorsunuz burnu (Stall olduğunda uçağın burnunu aşağı vermek gerektiği için Melike Kuvvet, Beril Gebeş’i uyarıyor)
14:34:23: Süratle ilgili problem olduğundan kokpit ekibi hemfikir oluyor
14:34:32: Arıza ile ilgili uçağın kitapçığına bakıyorlar
14:34:36: Melike Kuvvet check-list maddelerini uygulamaya başlıyor
14:34:37: 20 saniye boyunca sürat aşımı ikaz sesi geliyor (Sürat aşımı uçaklar için çok tehlikelidir. Yapısal hasara sebep olabilir. Üreticinin izin verdiği maksimum süratin üzerine geçilirse parça kopması olabilir).
14:34:37: Pilotlar hava trafik kontrolöründen arıza nedeniyle 3.7.0’a alçalma talep ediyor
14:34:38: BG:Bir dakika için lütfen bekleyin
14:34:40: BG: Problem yok (yolculara söylüyor)
14:34:45: BG ikinci pilottan hava trafik kontrol merkezine seviye alçalma talep etmesini istiyor. 3.4.0 talep etmesini söylüyor
14:34:45: Kule uçağa seviye 3.8.0’ı (38 bin feet’te) muhafaza edin diyor
14:35:46: Düşen sürat nedeniyle kaygılanıyorlar
14:34:46: Oto pilotun attığının sesi duyuluyor (Ya kendileri atıyor ya da oto pilot kendisi çıkıyor)
14:34:52: TC-TRB kuleden 3.7.0’a (37 bin feet) alçalma talep ediyor
14:34:54: BG “85’teyiz” diyor (muhtemelen motor takatıyla ilgili)
14:34:57: Kule uçağa alçalmayı serbest kılıyor
14:34:57: ‘Stall warning’ uyarısı ve ‘stick shaker’ meydana geliyor. Uçak ‘stall’a giriyor. Yani süratsiz kalıp havada tutunamıyor. ‘Stall’ uyarısı ve lövyenin sallanması başlıyor. (Uçak ‘stall’a girdiğinde uyarmaya başlar lövye vibrasyona girerek tepki veriyor)
14:35:01: BG: 85 N1’de benimki (Motor devri)
14:35:00: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:35:04: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:35:06: MK: Bırak! Neden burnu tutuyorsun
14:35:07: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:35:13: Seviye uyarısı
14:35:15: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:35:16: BG: Ben tutmuyorum! Kendi kendine oluyor! (Kumanda almıyor gibi yorumlanabilir)
14:35:20: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:35:21: MK: Niye çekiyorsun, anlamıyorum (Çekmemesi gerekiyor, burnu aşağı doğru iterek vermesi lazım. Burnu alçaltması lazım)
14:35:23: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:35:26: MK: Napabilirim?
14:35:28: Lövye vibrasyonu benzeri ses duyuluyor
14:35:32: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:35:33: BG: Bana bir şey ver
14:35:36: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:34:37: Uçak kuleye 3.4.0’a alçalma talep eder
14:34:40: MK: İrtifa kaybediyoruz
14:34:40:Lövye vibrasyonu benzeri ses
14:35:44: Lövye vibrasyonu sesi
14:35:47: BG yolculara, “Korkmanıza gerek yok, problem yok” diyor
14:35:49: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:35:52: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:35:53:BG: Flight director’leri alır mısın?
14:35:56: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:36:01:N1 gitti (Motor devir göstergeleri kaybolduğu yorumlanıyor)
14:36:05: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:36:09: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:36:12: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:36:15: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:36:22: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:36:36: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu
14:36:45: N1 gitmesiyle ilgili kaygılanıyorlar onunla meşgul oluyorlar
14:37:17: Üçlü uyarı sesi geliyor
14:37:24: Üçlü uyarı sesi geliyor
14:37:27: Üçlü uyarı sesi geliyor
14:37:29: Sentetik bir ses duyulur motor yağı ikazı veriyor. Düşük yağ ikazı geliyor. Uçak yağ ikazı veriyor (İhtimallerden biri yağ kaçağı var)
14:37:37. Tekli uyarı sesi
14:37:49: Tekli uyarı sesi
14:37:54: Üçlü uyarı sesi
14:37:56: Kokpit ses kayıtları bitene kadar ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu devam eder
14:37:57 : TC-TRB emergency (acil durum) deklere eder
14:38:00: Kokpitte tek bir uyarı sesi
14:38:49: Uçak irtifa kaybetmeye devam ediyor
14:40:58 :Uçak İranlı kontrolörün radarında kayboluyor. O sırada yakın bir noktada uçağı gören bir yolcu uçağının pilotundan TC-TRB’ye çağrı yapmasını talep ediyorlar. Yolcu uçağı pilotu çağrı yaptığını yanıt alamadığını kendi sistemlerinde TC-TRB’nin hızlı bir irtifa kaybını gördüğünü bildiriyor.