• SANAT
  • 9 SORUDA
  • DİKEN ÖZEL
  • GÜNÜN 11'i
  • DİKENLİK
  • AKŞAM POSTASI
  • SPOR
  • VPN HABER

Diken

Yaramazlara biraz batar!

  • VİTRİN
  • AKTÜEL
  • EKONOMİ
  • ANALİZ
  • DÜNYA
  • MEDYA
  • KEYİF
  • YAZARLAR
  • SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

İran'da düşen uçaktaki son konuşmalar: Korkmanıza gerek yok, problem yok

12/10/2018 13:41

 

Başaran Holding’e ait uçağın İran’da düşmesiyle ilgili hazırlanan ön raporda kokpit ekibinin son konuşmaları ve uçakta yaşananlar ortaya çıktı. Kaptan pilot Beril Gebeş son anlarda tehlikenin farkına varıp paniğe kapılan yolculara, “Korkmanıza gerek yok, problem yok” diye sakinleştirmeye çalışmış.

DHA’nın haberine göre ön raporda kayıtların senkronizasyonu söz konusu. Uçağın verilerini kaydeden FDR’ın (Flight Data Recorder) bilgileri ile kokpitteki konuşmaları alan CVR (Cockpit Voice Recorder) kayıtları zaman olarak ekipler tarafından örtüştürüldü. Kaptan Beril Gebeş ve yardımcı pilot Melike Kuvvet’in telsize basma parametrelerine göre konuşmalar ayırt edildi.


Hızla irtifa kaybetmiş

Fotoğraf: Hürriyet

Rapora göre pilotlar mikrofonla konuşmamış ve muhtemelen kulaklık takmamış. Kulaklık takılı olmadığı için ekipler ses kayıtlarını çözmek için filtreleyerek anlaşılabilir konuşmaları ortaya çıkarmış.

İki pilotun hız göstergeleri bilgileri farklı görülüyor. Bu sırada otomatik pilottan çıkılıyor. ‘Stall’ yani havada tutunamayan uçak hızla irtifa kaybederek facia gerçekleşiyor.

Raporda havada parçalanmadığı da yazılı. Pilotlar, İran hava sahasında bulunduklarında Tahran’daki hava trafik kontrolörüyle iletişime geçmiş.

Saniye saniye facianın kayıtları şöyle:

14:31:47: Kaptan Beril Gebeş: 3.8 seviye 38 bin(feet) tırmanma

14:31:49: BG: Vertical speed ile tırmanıyorum

14:31:53: Ting diye tek bir uyarı sesi geliyor. Single chime denilen uyarı geliyor. İki pilotun arasındaki göstergelerde 10 Knot’luk fark var

14:31:55: BG: Allah Allah,seninki ile benimki süratleri farklı

14:32:17: BG: TC-TRB kuyruk tescili ile hava trafik kontrolörüne 38 bin feet’e tırmanış istiyorum

14:32:22: BG: Check list’i açar mısın? (Arıza meydana geldiğinde pilotlar check-list’e gider. Yapılması gerekenler, her bir arıza için check-list’de yazar)

14:32:24: Kule tırmanışa izin veriyor

14:32:43: Sesten anlaşıldığına göre uçakta takat düşüşü var. Motorda bir takat azalması var. Gaz kesmişler

14:33:47: Tekli bir uyarı sesi. Uyarı mesajı gelmiş

14:33:01: BG: Seviyeyi muhafaza edelim. Check-list’i açalım

14:33:05: İkinci pilot Melike Kuvvet check-list’te o başlığı açıyor ve okumaya başlıyor

14:33:07: Tekrar bir uyarı mesajı geliyor

14:33:05: MK tekrar başlığı okuyor

14:33:16: BG: 37 bin feet istiyor

14:33:31: Seviye uyarısı geliyor

14:33:33: Gaz kesmeye benzeyen bir ses duyuluyor

14:33:38: Süratle ilgili çeşitli kaygıları var onun hakkında iki pilot konuşuyor

14:33:39: BG: İkimizin sürati aynı değil

14:33:47: MK Check-list’deki tanımlamaları okuyor

14:33:53: Uçağın aşırı sürat aşımında verdiği sesli ikaz duyuluyor (Burası en önemli gelişme)

14:34:02: MK: Benim süratim düşüyor

14:34:10: Pilotlar kontrolörden seviye 3.7 yani 37 bin feet’e alçalma talep eder

14:34:23: MK: Kaptanım burnu ezin. Siz ezmiyorsunuz burnu (Stall olduğunda uçağın burnunu aşağı vermek gerektiği için Melike Kuvvet, Beril Gebeş’i uyarıyor)

14:34:23: Süratle ilgili problem olduğundan kokpit ekibi hemfikir oluyor

14:34:32: Arıza ile ilgili uçağın kitapçığına bakıyorlar

14:34:36: Melike Kuvvet check-list maddelerini uygulamaya başlıyor

14:34:37: 20 saniye boyunca sürat aşımı ikaz sesi geliyor (Sürat aşımı uçaklar için çok tehlikelidir. Yapısal hasara sebep olabilir. Üreticinin izin verdiği maksimum süratin üzerine geçilirse parça kopması olabilir).

14:34:37: Pilotlar hava trafik kontrolöründen arıza nedeniyle 3.7.0’a alçalma talep ediyor

14:34:38: BG:Bir dakika için lütfen bekleyin

14:34:40: BG: Problem yok (yolculara söylüyor)

14:34:45: BG ikinci pilottan hava trafik kontrol merkezine seviye alçalma talep etmesini istiyor. 3.4.0 talep etmesini söylüyor

14:34:45: Kule uçağa seviye 3.8.0’ı (38 bin feet’te) muhafaza edin diyor

14:35:46: Düşen sürat nedeniyle kaygılanıyorlar

14:34:46: Oto pilotun attığının sesi duyuluyor (Ya kendileri atıyor ya da oto pilot kendisi çıkıyor)

14:34:52: TC-TRB kuleden 3.7.0’a (37 bin feet) alçalma talep ediyor

14:34:54: BG “85’teyiz” diyor (muhtemelen motor takatıyla ilgili)

14:34:57: Kule uçağa alçalmayı serbest kılıyor

14:34:57: ‘Stall warning’ uyarısı ve ‘stick shaker’ meydana geliyor. Uçak ‘stall’a giriyor. Yani süratsiz kalıp havada tutunamıyor. ‘Stall’ uyarısı ve lövyenin sallanması başlıyor. (Uçak ‘stall’a girdiğinde uyarmaya başlar lövye vibrasyona girerek tepki veriyor)

14:35:01: BG: 85 N1’de benimki (Motor devri)

14:35:00: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:35:04: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:35:06: MK: Bırak! Neden burnu tutuyorsun

14:35:07: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:35:13: Seviye uyarısı

14:35:15: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:35:16: BG: Ben tutmuyorum! Kendi kendine oluyor! (Kumanda almıyor gibi yorumlanabilir)

14:35:20: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:35:21: MK: Niye çekiyorsun, anlamıyorum (Çekmemesi gerekiyor, burnu aşağı doğru iterek vermesi lazım. Burnu alçaltması lazım)

14:35:23: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:35:26: MK: Napabilirim?

14:35:28: Lövye vibrasyonu benzeri ses duyuluyor

14:35:32: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:35:33: BG: Bana bir şey ver

14:35:36: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:34:37: Uçak kuleye 3.4.0’a alçalma talep eder

14:34:40: MK: İrtifa kaybediyoruz

14:34:40:Lövye vibrasyonu benzeri ses

14:35:44: Lövye vibrasyonu sesi

14:35:47: BG yolculara, “Korkmanıza gerek yok, problem yok” diyor

14:35:49: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:35:52: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:35:53:BG: Flight director’leri alır mısın?

14:35:56: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:36:01:N1 gitti (Motor devir göstergeleri kaybolduğu yorumlanıyor)

14:36:05: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:36:09: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:36:12: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:36:15: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:36:22: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:36:36: ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu

14:36:45: N1 gitmesiyle ilgili kaygılanıyorlar onunla meşgul oluyorlar

14:37:17: Üçlü uyarı sesi geliyor

14:37:24: Üçlü uyarı sesi geliyor

14:37:27: Üçlü uyarı sesi geliyor

14:37:29: Sentetik bir ses duyulur motor yağı ikazı veriyor. Düşük yağ ikazı geliyor. Uçak yağ ikazı veriyor (İhtimallerden biri yağ kaçağı var)

14:37:37. Tekli uyarı sesi

14:37:49: Tekli uyarı sesi

14:37:54: Üçlü uyarı sesi

14:37:56: Kokpit ses kayıtları bitene kadar ‘Stall’ uyarısı ve lövye vibrasyonu devam eder

14:37:57 : TC-TRB emergency (acil durum) deklere eder

14:38:00: Kokpitte tek bir uyarı sesi

14:38:49: Uçak irtifa kaybetmeye devam ediyor

14:40:58 :Uçak İranlı kontrolörün radarında kayboluyor. O sırada yakın bir noktada uçağı gören bir yolcu uçağının pilotundan TC-TRB’ye çağrı yapmasını talep ediyorlar. Yolcu uçağı pilotu çağrı yaptığını yanıt alamadığını kendi sistemlerinde TC-TRB’nin hızlı bir irtifa kaybını gördüğünü bildiriyor.

İran’da düşen özel jet için ön rapor: Pilotların hatası var

İran’da düşen jetin sahibi Başaran: Pilotaj hatası gibi gözüküyor

İran’da düşen jetin pilotu, 51 kez uçağın burnunu kaldırmaya uğraşmış

İran’da düşen Türk jeti: Soruşturma Kanada ya da Avrupa’da yapılabilir

Trabzonspor taraftarları uçak kazasında hayatını kaybeden Mina Başaran’ı tribünde andı

İran’da düşen Türk jetini gören pilot: Normal seyrediyordu, birden kayboldu

Mina Başaran 14 Nisan’da evlenecekti: Çırağan Sarayı ve Kenan Doğulu tüm ödemeleri iade etmiş

Son bakış: Mina’ya veda

İran adli tıpına 11 değil 10 naaş ulaşmış: Cenazeler ailelere teslim edildi

Düşen jetin bağlı olduğu firma: Pilotlar arıza bildirmedi, acil iniş talep etmedi

İran yalanladı: Pilotun acil iniş izni istediği doğru değli

İran’da düşen Türk jetinde hayatını kaybeden 11 kişinin naaşına ulaşıldı

BAE’den İstanbul’a gelen özel Türk jeti İran’da düştü: 11 kişi hayatını kaybetti

Kategori:Aktüel

SON HABERLER

Erdoğan, Trump, Selman ve Şara çevrimiçi toplantıda görüştü

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan, ABD, Suudi Arabistan ve Suriye liderleriyle çevrimiçi toplantıda görüştü.

Cemil Önal cinayetinde ikinci bir şüpheli daha saptandı

Hollanda polisi, Halil Falyalı’nın muhasebecisi Cemil Önal cinayetine ilişkin soruşturmada ikinci bir zanlının daha tespit edildiğini açıkladı.

Ünlü şef Hazer Amani, CHP'ye katıldı

Ünlü şef Hazer Amani ve iş insanı Metin Özkan, CHP’ye katıldı.

Almanya'da Ford fabrikası işçileri grevde

Almanya’nın Köln kentinde 1930’dan bu yana üretim yapan ve 11 bin 500 kişinin çalıştığı Ford fabrikasında işçiler greve çıktı.

Libya'nın başkentinde çatışmalar yeniden başladı: Eğitime ara verildi

Libya’nın başkenti Trablus’ta silahlı gruplar arasında çatışmalar yeniden başladı.

Brunson davasında trajikomik ifadeler: Beni yanlış anlamışsınız sayın hakim
Kayıp gazeteci Kaşıkçı: Suudi heyet soruşturma için Türkiye'de

Ara

DİKEN’İ TAKİP EDİN

Osman Kavala 2 bin 752 gündür hapiste

YAZARLAR

Yeşil zeytini neden yemedin Sait?

Ayhan Tinin

Editör eksikliği fazlalık yaratır

Mustafa Dağıstanlı

Anne dediğin başlangıçtır

Psk. Dr. Feyza Bayraktar

Dilsiz bir ülkenin çığlığı

Psk. Dr. Feyza Bayraktar

Sırrı Süreyya Önder'in 'Cumhuriyet' eleştirisi üzerine…

Murat Sevinç

Silmek isteseler de silemezler

Psk. Dr. Feyza Bayraktar

Füruzan'ın röportajlarındaki dil dikenleri

Mustafa Dağıstanlı

GÜNÜN 11’İ

Pınar Erişen: İnsanları 'elitist ve seçkinci' diye aşağılamak geri kalmış toplumların ortak hatası

Esfender Korkmaz: Hükümetin sıcak para sevdası geçmezse, ekonomik istikrar hiçbir zaman gelmeyecek

Mustafa Yalçıner: Ortadoğu'ya gezisine rağmen Türkiye'ye gelmiyor ve dışişleri bakanını yolluyor

Fatih Yaşlı: Lozan'la derdi olan diğer aktör Türkiye İslamcılığıdır

Alaattin Aktaş: Merkez Bankası'nın on günde 15 milyar net kayba uğradığını söylemek yanlış olmaz

Yusuf Ziya Cömert: Öcalan DEM'in başına mı geçecek?

Zeynep Aktaş: Altın ve döviz bazlı fonlar portföy dengesi sağlıyor

Recep Genel: Avrupa'da en çok gayrimenkul alan milletler arasında Türkler ön sıralarda

Çiğdem Toker: Şu ana kadar 'terörsüz Türkiye' kavramının demokratik değerleri içerdiğine dair bir emare göremedik

Elif Çakır: Hakikaten de Bahçeli sözünün eri çıktı

Öztin Akgüç: Yabancı sermayenin yararından çok sakıncaları

  • 9 SORUDA
  • YAZARLAR
  • AKTÜEL
  • ANALİZ
  • DİKEN ÖZEL
  • DİKEN'E TAKILANLAR
  • DÜNYA
  • EKONOMİ
  • KEYİF
  • MEDYA
  • POPÜLER BİLİM
  • SANAT
  • BU GAZETE…
  • DİKEN 10 YAŞINDA
  • Künye
  • İletişim
  • Gizlilik ilkeleri
  • Çerez politikası

"Genç gazeteci arkadaşlarıma! Bu meslek yorucu bir meslektir. Ama, insan büyük bir zevkle çalışır. Kalemine daima efendi kal, uşak olmamaya gayret et. Mecbur kalırsan kır, sakın satma." Sedat Simavi

×