Hüzünlü şarkıları neden seviyoruz?

Yeni bir araştırma hüzünlü müzikleri sırf onun bizde uyandırdığı üzüntüden zevk aldığımız için dinlediğimizi öne sürüyor. 

Görsel: Canva

Müzik kesinlikle hayatı çok daha anlamlı bir hale getiriyor. Sabah yolculuklarımızda, yürüyüşlerde, bir işe konsantre olurken bize eşlik ediyor ve zihnimizle yaşam arasında güçlü bir bağ kuruyor. 

Üstelik müziğin her türlüsünü seviyoruz. Bizi enerjik ve iyi hissettiren şarkıların yanından hüzünlü şarkıları da en az diğerleri kadar -ve belki de daha fazla- seviyor ve dinliyoruz. 

Peki neden hüzünlü şarkılar dinlemek istiyoruz?

Avustralya’daki New South Wales Üniversitesi’nden Emery Schubert “Sanırım insan olmanın bir parçası da olumsuz duyguların garip bir şekilde zevkli olduğu fikriyle baş edemememizdir. Peki ya bir müzik parçasını sırf onu üzdüğü için seven biri ne olacak? Onların hatalı olduğunu kim söyleyebilir?” diyor.

Bu konu üzerine çalışan Schubert, 50 kişiden sevdikleri ama aynı zamanda hüzünlü buldukları bir şarkı hakkında düşünmelerini istedi. Daha sonra katılımcılar seçtikleri şarkıyı dinlerken çevrimiçi bir anket doldurdu.

Katılımcılardan ayrıca bu müziği hüzünlü bir havanın olmadığı bir ortamda hayal etmeleri de istendi. Genel olarak katılımcıların yüzde 82’si üzüntüyü ortadan kaldırmanın şarkıya olan beğeniyi de düşüreceğini söyledi. Yani üzüntünün keyiflerini artırdığı ortaya çıktı. 

Deneyin devamında Schubert, diğer gruptaki 53 kişiden sevdikleri  ve etkileyici buldukları bir müzik parçasını tanımlamalarını istedi. Bu katılımcılar seçtikleri şarkıyı dinlemekten keyif almalarına rağmen genelde üzgün hissettiklerini söyledi. 

Bu bulgulara dayanarak Schubert, üzüntü ve etkilenme duygularını birleştirdiğimizi ve bu nedenle üzüntü ile zevk arasında doğrudan bir bağlantı oluşturduğumuzu söyledi. 

Başka bir araştırma da insanların hüzünlü enstrümantal müzik dinledikten sonra rahatlamış ve huzurlu hissettiklerini ancak yalnızca yüksek düzeyde empati sahibi kişilerin bu tür müziklerden derinden etkilendiklerini buldu.

Her durumda hüzünlü şarkılar dinleyip kendini kontrollü bir şekilde üzmenin insan olmanın bir parçası olduğu sonucu ortaya çıktı.