Arkadaş ortamında sıkça duyduğunuz üç içki efsanesi aslında birer yalan.

İnsanlığın içkiyle uzunca bir geçmişi var. Tarımın ortaya çıkışından bu yana (kabaca 10 bin yıl) içki içiliyor.
Yeşilay ‘Bağımlılık Ekonomisi: Türkiye’de Sigara, Alkol, Şans Oyunları ve Uyuşturucu Bağımlılığının Ekonomik Maliyeti’ başlıklı araştırma raporuna göre Türkiye’de de yılda 1,3 milyar litre içki tüketiliyor.
Haliyle bu kadar çok ve eski bir geçmişe sahip olan içki hakkında efsaneler de kulaktan kulağa yayılmaya devam ediyor. Pop-sci’nin haberine göre bu efsanelerden üç tanesi yalan.
‘İçkiyi alkol sırasına göre içmek önemli değildir’
Habere göre “Birayı likörden önce içersen kusmazsın” ya da “Şaraptan önce bira içersen daha iyi hissedersin” gibi lafların geçerli olmadığı ortaya çıktı.
Bu sözlerdeki temel fikir sabah uyanınca ‘hangover’ denilen akşamdan kalmalığı önlemek için uydurulan çözümlerdi. Fakat ABD Ulusal Sağlık Enstitüsü’ne göre sıralama önemli değil. Kombinasyonu ya da sıralamasına bakılmaksızın ne kadar çok içki içerseniz sabah o kadar kötü uyanıyorsunuz.
Witten/Herdecke Üniversitesi’nden araştırmacılar da bu konuyu inceledi. Çeşitli kombinasyonlarla içki içilen bir grup incelendi. Araştırmaya göre sıralama içkinin etkisini değiştirmedi.

‘İçki içmek insanı ısıtmaz’
İçki içtikten sonra ısınmış gibi hissedebilirsiniz. Çoğu insan bu histen hoşlandığını belirtir. Fakat bu içkinin sizi gerçekten ısıttığı anlamına gelmiyor.
Britanyalı doktor Krishna Vakharia konuyla ilgili makalesinde şöyle diyor:
“Terleme, sıcak basması ve kızaran yanaklarla içki sizi sıcaklamış hissettirse de aslında vücudunuzun iç ısısı o anda düşmektedir.”
Japonya’daki Waseda Üniversitesi’ndeki araştırma da bu tespiti doğruluyor. İçki içen insanlarla ilgili bir araştırmada vücut ısısının düştüğü kanıtlandı.
‘İçkiden sonra kahve ayıltmaz’
Yaygın bir kanaate göre içkinin üstüne kahve içmek ‘sarhoşu’ ayıltır. Hatta Türkiye’de sarhoş ayıltmak için ‘acı bir Türk kahvesi’ yapılır.

Fakat bu fikir de doğru değil. Zira kafein sizi dinç hissettirse de içkinin etkisini ortadan kaldırmıyor. Boston Üniversitesi’nde 2010’daki bir araştırmada 127 katılımcıya rastgele dört biradan biri içirildi. Biralardan bazılarında kafein ilavesi vardı.
Ardından katılımcıların ‘sarhoşluğu’ araba simülasyonuyla test edildi. İçkiye kafein ilavesinin sürüş veya dikkat süresi performansını artırmadığı belirlendi.