Berkay Kemal Önoğlu: MESEM'lere kayıtlı 1,4 milyon öğrenci haftanın dört günü işe gidiyor

Okura not

Günün 11’i, Türkiye medyasındaki görüş ve yorum çeşitliliğini yansıtmak amacıyla hazırlanmaktadır. Aşağıda özetini bulacağınız yazıya yer vermemiz, içeriğini onayladığımız ve/veya desteklediğimiz anlamına gelmez.

MESEM’lere kayıtlı öğrenci sayısı 2023 yılında önceki yıla göre 400.000 civarı artış göstererek 1.405.663’e ulaşmış. Yani 1.405.663 öğrenci bir gün okula dört gün işe gidiyor. Geçtiğimiz dönem Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın açıkladığı Çocuk İşçiliği ile Mücadele Programı’nda çocuk işçiliğinin nedenleri arasında sayılan “çocuk iş gücüne yönelik işveren talebi” maddesi geliyor aklımıza. Yani çocuk işçi denince patronlar kulübünün ağzının sularının hep aktığı…

Ve Milli Eğitim Bakanlığı durur mu hiç? Madem çok istiyorsunuz buyurun, deyip eski işçi pazarlarındaki komisyoncular gibi peşkeş çekiyor liselilerin emeğini patronlara. MESEM olsa da olmasa da sanayi hep çocuk işçi kaynamıştır. Ama MESEM yukarıda da değindiğim gibi, bu işi kanunileştirip, derleyip toplayıp bir paket halinde en tepedekilerin de kullanımına açıyor. TÜSİAD’ın alkışlarıyla, çocukların sömürülmesine dayalı bu sistem memleket meselesi olarak hayata geçmiş oluyor.

Böylece Türkiye kapitalizmi “milli eğitime” emanet edilen çocukların çocukluklarına el koyuyor. Hem de çok cüzi bedeller karşılığında…

MESEM’li bir buçuk milyon liselinin bir kısmı asgari ücretin %50’sini diğer bir kısmı ise ancak %30’unu ücret olarak alabiliyor. Başka işçilere 5 çalışma gününde tam asgari ücret vermesi zorunlu olan patronlar için 4 gün çalıştırdıkları liseliler üzerinden sağlanabilen bu kazanç büyük bir lütuf.

Ama burada da kalmıyor. Liseli öğrenciler için tabi ki sendika falan yok, sigorta masrafları deseniz, devletten. Yüzlercesi kaza geçiriyor, iş cinayetlerinde ölenler oluyor, sorumluluk Bakanlığın.

Berkay Kemal Önoğlu’nun yazısı