Yapımına 2003’te başlanan ve belediyenin inşaatı bitiremediği için devlete devrettiği Keçiören metrosunda bugün test sürüşlerine başlandı.
Metronun temeli, 15 Temmuz 2003 tarihinde atılmıştı. Limak ve Türkerler adlı firmaların üstlendiği metro inşaatının tam iki yıl sonra, 15 Temmuz 2005 tarihinde bitirilmesi planlanıyordu.
Ancak öyle olmadı… Ankara Büyükşehir Belediyesi Melih Gökçek’in ‘ustalık eseri’ olan ‘bitmeyen’ metro, artan Ankara nüfusu ve trafik sıkışıklığıyla beraber Ankaralıların çilesini katladı.
Metronun bitirilememe gerekçesi olarak bugüne dek devlet ve belediye kanadından farklı açıklamalar yapılmıştı. Gecikmenin nedenlerinden biri olarak yeraltı tünelinin ‘köstebek’ makinesiyle değil patlatma sistemiyle açılmak zorunda kalınması gösterilmişti.
Yine, inşaatın altındaki dereyle sık temas sağlanması ve elektro-mekanik ihalesinde sorun çıkması da gecikme nedenlerinden gösterilmişti.
2011’deki devir töreninden: Metro iki yıla hizmette
Büyükşehir belediyesi, ne kadar uğraşsa da metroyu bitirmeyi ‘beceremedi.’ Bunun üzerine devreye Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı girerek metro inşaatını ODTÜ Metro İstasyonu’nda 2011’de yapılan törenle belediyeden devraldı.
Törende konuşan Gökçek, “İnşallah Ankaralıları iki sene içerisinde metrolara bindirmek mümkün olacak” demişti.
Devredilen metrolardan 16.5 kilometre uzunluğundaki Kızılay-Çayyolu hattının yüzde 92.31’i, 15 kilometre uzunluğundaki Batıkent-Sincan metrosunun yüzde 71.78’i, 9.2 kilometrelik Tandoğan-Keçiören metrosunun ise yalnızca yüzde 41.03’ü bitirilmişti.
Tarih hep ileri atıldı
Törenin ardından Ankaralıların ‘metro hayali’ uzun yıllar daha gerçekleşmedi. Siyasiler, bu sırada metronun açılış tarihine ilişkin birçok açıklama da yaptı.
Dönemin başbakanı Tayyip Erdoğan, 2014 yılında Ankara’daki Sincan metrosunun açılışında “Keçiören metrosu da yıl sonunda test sürüşlerine başlayacak, 2015’te de hizmete alacağız” demişti.
Erdoğan’ın açıklamalarıyla benzer açıklamalar hem inşaatı üstelenen bakanlık hem de Keçiören Belediyesi tarafından iki yıl boyunca yapılmaya devam etti.
‘Mutlu son’: Metro test sürüşlerine başladı
İnşaata başlamasının üzerinden tam 13 yıl geçtikten sonra, bu söylemler ilk defa somutlaştı. Bugün yapılan törenle, Keçiören metrosunda test sürüşlerine başlandı.
Atatürk Kültür Merkezi’nde başlayıp Keçiören’de biten metro hattı 9.2 kilometre uzunluğunda ve dokuz istasyonu var. Yaklaşık 1.5 saat süren yolu 16 dakikaya indireceği belirtilen metronun maliyeti yaklaşık 1 milyar dolar.
Törende konuşan Başbakan Binali Yıldırım, metroyla ilgili bir espriye atıf yaparak şunları söyledi: “Deniliyor ki, ‘Sevgilim, aşkımız hiç bitmesin sürsün, Keçiören metrosu gibi olsun. Hiç bitmesin sürsün.’ Şimdi bu gençler, tabii üzülmesinler başka bir slogan bulsunlar. Keçiören metrosu artık bitiyor ama onların aşkları bitmesin, sevgileri devam etsin.”
Metro yapılırken dünya çağ atladı…
Metronun yapımı sürerken, dünya da ‘dönüyordu’ elbet…
Mertcan Kıyak, kişisel blogunda, 13 yıllık ‘metro hikayesi’ sürecindeki gelişmeleri yazdı: “Facebook, Twitter ve YouTube kuruldu, Türk Lirası’ndan altı sıfır atıldı, Barack Obama ABD’nin ilk siyahi başkanı seçildi, Kosova bağımsızlığını ilan etti, Ajda Pekkan’da herhangi bir değişim olmadı.”