Yeni binasının açılışı heyecanla beklenen İstanbul Modern, ziyaretçilerini çağdaş sanatın özgün ve yenilikçi isimlerinden Tony Cragg’in ‘Runner‘ (Koşucu) adlı heykeliyle karşılayacak.

İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı, “Bu heykel bizleri gururlandırdı. Üretimleri her kuşağın merak ve ilgisiyle karşılanan Cragg’in bu yapıtının yeni binamızın simgelerinden biri olacağına inanıyorum” dedi.
Sanatçı, heykelini, müzeye uzun süreli ödünç verdi.
İstanbul Modern, Cragg’i daha önce Beyoğlu’ndaki geçici mekânında ağırlamıştı. Biçim, renk ve malzemenin sınırlarını zorlayarak yeniden tanımladığı heykel sanatına getirdiği çeşitlilikle çok katmanlı bir zenginlik sunan sanatçının yapıtlarından bir seçki, 2018’de ‘İnsan Doğası‘ adlı sergide izleyiciyle buluşmuştu.
Yeni müze binası Renzo Piano imzalı
İstanbul Modern’in yeni müze binası, dünyanın dört bir yanındaki kentlerde simgeleşmiş müze ve kültür-sanat kurumlarının mimarisinde imzası bulunan İtalyan mimar Renzo Piano tarafından tasarlandı. Müzenin 2004’te Karaköy’de kapılarını açtığı 4 no’lu Antrepo ile aynı yerde inşa edilen yeni binasının kullanım alanı 10 bin 500 metrekare. Uluslararası standartlarda bir müze olarak izleyiciyi merkezine alan yeni müze binası sergi salonları, eğitim atölyeleri, sinema, kütüphane, tasarım mağazası, etkinlik alanları, kafe ve restoranıyla sanatseverleri ağırlamaya hazırlanıyor.
İstanbul Modern’in kurucu sponsoru Eczacıbaşı Topluluğu ve ana sponsor Doğuş Grubu-Bilgili Holding’in ortak katkısıyla inşa edilen yeni müze binasının 2023’ün ilk çeyreğinde açılması planlanıyor.
Tony Cragg kimdir?
1949’da Liverpool’da doğdu. 1966-1968 yıllarında Ulusal Kauçuk Üreticileri Araştırma Derneği’nde laboratuvar teknisyeni olarak bilimle tanıştı.
Laboratuvar teknisyenliğinin ardından Cheltenham’daki Gloucester Sanat ve Tasarım Koleji’nde temel eğitimine başlayan ve sonrasında Wimbledon Sanat Okulu’na devam eden Cragg, 1973’te Londra’da Kraliyet Sanat Koleji’nin heykel konulu yüksek lisans programına katıldı.
Okuldaki heykel çalışmalarında, inşaat alanlarından temin ettiği gündelik malzemeleri kullandı. Öğrencilik yıllarını ‘1970’lerde heykel dünyasına hükmeden minimalist eğilimlere karşılık gelen bir içerik arayışı’ olarak nitelendiren Cragg, bu arayış sonucunda biçime yoğunlaşan bir yaklaşım geliştirdi.
1977’de hâlen yaşamını sürdürdüğü Almanya’ya taşınarak Düsseldorf Sanat Akademisi’nde çalışmaya başladı; 1988’den 2001’e kadar yürüteceği profesörlük görevini kabul etti. 2001-2006 yıllarında Berlin Sanat Üniversitesi’nde görev alan Cragg, 2006’da da Düsseldorf’a döndü ve 2009’dan 2013 yılına kadar akademinin rektörlüğünü yürüttü.
Dünyanın farklı ülkelerindeki pek çok saygın kurum tarafından fahri unvanlar ve üyeliklerle onurlandırılan sanatçının yapıtları, 1970’li yıllardan bu yana sayısız kentte sergilendi. 1988’de Britanya’nın en prestijli sanat ödüllerinden Turner Ödülü’ne layık görülen Tony Cragg, aynı yıl 43’üncü Venedik Bienali’nde ülkesini temsil etti. 2007 yılında Praemium Imperiale Heykel Ödülü’nü kazandı.
Sanatçıya göre heykel ve bilim, fizik ve metafizik dünyaları düşünmeye yarayan, birbirine denk ve birbirini tamamlayan vasıtalar.