Ankara’daki tren faciasına sebep olduğu gerekçesiyle tutuklanan makasçı, görevli olduğu makasla ilgili eğitimi bulunmadığı halde kaza günü tek başına nöbete bırakıldığını söyledi.

Ankara’da dokuz kişinin öldüğü hızlı tren faciası, trenin makas değiştirilmemesi sonucu yanlış raya girip lokomotife çarpmasıyla meydana gelmişti. Makas değişiminde insan hatasını sıfırlayan sinyalizasyon sisteminin başkent Ankara’da olmamasını bakan Cahit Turhan’ın “Sinyalizasyon olmazsa olmaz bir sistem değil” diye geçiştirmesi tepkilere neden olmuştu. Kazayla ilgili tutuklanan Osman Y.’nin mahkeme ifadesi de bir eğitim tartışması başlatmaya aday.
Cumhuriyet’ten Alican Uludağ’ın haberine göre Osman Y., treni olması gereken H1 rayına geçirdiğini (tren makas değişmeyince H2’ye yolunda lokomotife çarpmıştı) hatırladığını ancak bunu yoğunluk nedeniyle kontrol memuruna aktardığını hatırlamadığını anlattı.
‘Tek başıma oluğumu nöbette gidince öğrendim’
Osman Y. kendi durumunu da şöyle anlattı: “Ben daha önce panodan elektrik kontrollü S makas işleyişini görmemiştim. Eğitimini de almadım. 9 Aralık’ta yürürlüğe giren değişiklikle bu makasın önemi arttığı için 8 Aralık tarihinde servis müdür yardımcısı Ergün Bey’e makasın kontrolünü bilmediğimi söyledim. O da bana ‘Sen S makasın işlevini yapmazsın. Öbür makaslara bakarsın’ dedi. Ne olur ne olmaz diye kendisine yine de sordum. O da bana çalışma şeklini söyledi ama tek başına nöbette kalınca ne olacağı konusunda bir şey söylemedi. Zira o, gece nöbetinin tek başına tutulduğunu bilmiyordu. Ben de ilk kez nöbete gittiğim 9 Aralık tarihinde öğrendim. Çalışma takvimimi ve mesaimi YHT Ankara Gar Müdür Yardımcısı Kadir O. belirler. Görev yaptığım süre içinde hiç gelip beni kontrol etmedi.”
Tutuklanan tren hareket memuru Sinan Y. ise savcılık ifadesinde, kazada herhangi bir kusurunun olmadığını iddia ederek, “Meydana gelen olayda tren makinistlerinin H1’e girmesi gerekirken makas değişikliği yapılmadan H2’ye girdiğini görmeleri gerekmesine rağmen benimle neden iletişime geçmediklerini bilmiyorum. Makasçı da trenin H1’den başka hatta geçtiğine dair bir bildirimde bulunmadı. Makasçı ile GSM-R konuşmasıyla teyit aldığımı hatırlıyorum” dedi.