Şeref Oğuz: Yoksulluğun yeni adı teknolojik dışlanma

Okura not

Günün 11’i, Türkiye medyasındaki görüş ve yorum çeşitliliğini yansıtmak amacıyla hazırlanmaktadır. Aşağıda özetini bulacağınız yazıya yer vermemiz, içeriğini onayladığımız ve/veya desteklediğimiz anlamına gelmez.

Açlık artık yalnızca karınla ilgili bir mesele değil. Bu çağda verisiz kalan, aç kalır. Bugün dünyada açlığı artıran sadece kıtlık değil; erişimsizlik, eşitsizlik ve teknolojik dışlanma… YZ destekli dünyada yaşıyoruz ama bu destek herkese eşit sunulmuyor. Yeni kavramım: Algoritmik Açlık.

Veriyle beslenemeyen birey karar sistemlerinde yer alamaz. Tıpkı tabağında yemek olmayan çocuk gibi… Veriye doymak başka, sisteme dâhil olmamak başka…  YZ çağında asıl açlık, sisteme dâhil olamamakla başlar. Bazıları YZ ile geleceği kodluyor ama çoğu bu becerilerden yoksun.

Yoksulluğun yeni adı: Teknolojik dışlanma. Bu yüzden önerim; dijital sosyal güvenlik. Nasıl gıda, barınma, temel ihtiyaçsa, veriye erişim de artık temel ihtiyaçtır. Yeni kavram: Veri Temel Geliri… Yani her bireye dijitalleşme hakkı, YZ çağında yaşama yetkisi… Bugün krizlerden biri; algoritmaların kimin için çalıştığını sorgulamamak.

Şeref Oğuz’un yazısı