ABD Başkanı Donald Trump, NATO Genel Sekreteri Mark Rutte’yle Grönland konusunda bir ‘anlaşma çerçevesi’ oluşturduklarını duyurdu. Bu nedenle 1 Şubat’ta bazı ülkeler için yürürlüğe sokacağı ek gümrük tarifelerini durdurduğunu açıkladı.

Trump, İsviçre’nin Davos kasabasında Rutte’yle görüştü. Ardından Truth Social hesabından görüşmenin oldukça verimli geçtiğini, Grönland ve Arktik bölgesine ilişkin gelecekteki bir anlaşmanın çerçevesini oluşturduklarını belirtti.
‘Çerçeve’ye dair detay vermeyen ABD başkanı “Bu çözüm, hayata geçirilmesi durumunda, Amerika Birleşik Devletleri ve tüm NATO ülkeleri için harika bir sonuç olacaktır” diye ekledi.
Trump, dört gün önce Grönland’ı satın alma planını desteklemeyen Avrupa ülkelerine ek gümrük vergisi getirmekle tehdit etmiş, ardından sekiz ülke (Danimarka, Norveç, İsveç, Fransa, Almanya, Britanya, Hollanda, Finlandiya) için kararı 1 Şubat’ta uygulayacağını duyurmuştu.
Bu ülkelerden ABD’ye gönderilen tüm mallar için ilk etapta yüzde 10 ek vergi alınacaktı. Oran 1 Haziran’daysa yüzde 25’e çıkarılacaktı.
ABD başkanı, Rutte’yle görüşmesinden sonra 1 Şubat’ta yürürlüğe girmesi planlanan gümrük vergilerini uygulamayacağını duyurdu.
Trump açıklamanın sonundaysa şöyle dedi:
“Grönland’ı ilgilendiren ‘Altın Kubbe’ (The Golden Dome) konusuna ilişkin ek görüşmeler devam etmektedir. Görüşmeler ilerledikçe daha fazla bilgi paylaşılacaktır.
Başkan Yardımcısı JD Vance, Dışişleri Bakanı Marco Rubio, Özel Temsilci Steve Witkoff ve ihtiyaç duyulması halinde diğer isimler müzakerelerden sorumlu olacak ve doğrudan şahsıma rapor vereceklerdir.”
Dünyanın en büyük adası Grönland, NATO üyesi Danimarka’ya bağlı ve özerk.
ABD başkanı, Aralık 2024’ten bu yana ulusal güvenlik bahanesiyle Grönland’ın mülkiyetini ABD için ‘mutlak zorunluluk’ sayıyor.
Hatta adanın ‘Rus ve Çin gemileriyle çevrili’ olduğunu iddia ediyor.