Araştırma: Kalp sağlığı için 'flavanol' önerisi

Yeni araştırmaya göre ‘flavanol’ denen besin maddelerine yoğunlaşmamızda yarar var. Nedeni kalp sağlığı.

Fotoğraf: Pexels

BBC Türkçe’nin haberine göre araştırmaya, ABD ve Britanya’dan en az 30 bin kişi katıldı. Katılımcıların beslenme alışkanlığı yakından takip edildi ve idrarlarındaki biyobelirteçler kayda alındı.

Düzenli şekilde günde beş porsiyon meyve ve sebze yiyen bazı kişilerde flavanolun yetersiz olduğu saptandı (Editör notu: Flavanol, bitkilerde doğal olarak bulunan ve güçlü antioksidan özelliklere sahip bir flavonoid alt grubu).

Flavanol düzeyleri arttığında kalp sorunlarının önlenip önlenemeyeceği belirsiz; bu nedenle bazı uzmanlar temkinli.

Food and Function dergisindeki araştırmaya göre insanların yüzde 20’ye yakını günlük yeterli miktarda (500 miligram) flavanol alıyor.

Belirli gıdalardaki bu antioksidanların iltihabı azaltarak kalp sağlığını, dolaşımı ve damar esnekliğini destekleyebileceği belirtiliyor.

Araştırmayı yöneten Dr Javier Ottaviani şunları söyledi: “Çoğu insan bol miktarda meyve ve sebze yemenin flavanolu karşıladığını varsayıyor fakat araştırma belirli seçimlerin toplam miktardan çok daha önemli olduğunu gösteriyor.”

Testlere göre porsiyon başına daha yüksek flavanol içeren gıdalar ve içerdikleri flavanol miktarı şöyle:

  • Erik (500 gram) – 450 miligram
  • Kızılcık (250 gram) – 300 miligram
  • Böğürtlen (200 gram) – 250 miligram
  • Yeşil çay (250 mililitre bir fincan) – 200 miligram
  • Bakla (80 gramlık küçük avuç) – 140 miligram
  • Kiraz (400 gram) – 130 miligram
  • Elma (orta boy, kabuğuyla) – 110 miligram
  • Çilek (200 gram) – 90 miligram
  • Yaban mersini (150 gram) – 80 miligram
  • Pinto fasulyesi (iki yemek kaşığı) – 70 miligram

Çikolatada flavanol

Araştırmacılar, kakaodaki flavanol takviyelerini inceleyen çikolata şirketi Mars Inc’le de çaşılıyor.

Britanya Kalp Vakfı, ticari çikolatadaki ve diğer gıdalardaki flavanol miktarının değişken olduğunu söylüyor.

İyi bir flavanol kaynağı bitter çikolata, daha fazla kakao ve daha az şeker içeriyor. İki veya üç kare bitter çikolata 22-73 miligram flavanol içerebilirken, aynı miktardaki sütlü çikolatada flavanol miktarı sadece 3-7 miligram.

Glasgow Üniversitesi’nden kalp uzmanı Prof Naveed Sattar’a göre flavanolun kalp krizi ve felç gibi kardiyovasküler (kalp ve damar sağlığıyla ilgili) sorunları azaltmanın bir yolu olarak önerilebilmesi için daha fazla çalışmaya ihtiyaç var.

İyimserlik kalbi koruyor

Araştırma: Kalp krizlerinin yüzde 99’u önceden uyarıyor