ahmet.mustafa.taha@gmail.com
Amerikalılar için yılın en fazla beklenen hafta sonu geride kaldı. Seattle Seahawks’ın Denver Broncos’u 43-8 yenerek tarihinin ilk şampiyonluğunu kazandığı Super Bowl 2014, bir kere daha olayın bir spor etkinliğinden daha fazla anlam ifade ettiğini gösterdi.
Peki nasıl mı?
Yayıncı kanal yaşadı
ABD televizyon tarihinin en önemli programı olarak kabul ediliyor Super Bowl. O yıl Super Bowl’u hangi televizyon kanalı yayınlıyorsa, izlenme oranı açısından o ayı hatta o yılı birinci sırada tamamlamayı garantiliyor.
Denver Broncos ile Seattle Seahawks arasında oynanan 48’inci Super Bowl, son dört yılda üç kez olduğu gibi tarihin en çok seyredilen TV programı unvanını aldı.
111.5 milyon insan izledi
111.5 milyon kişinin izlediği Super Bowl, iki yıl önce 111.3 milyon kişinin izlediği New York Giants ile New England Patriots arasındaki Super Bowl’un rekorunu geride bıraktı. Super Bowl 2014, 46.7 izlenme oranı ve 69 izlenma payıyla televizyon dünyasının yeni rekorunun sahibi.
Super Bowl’un en fazla konuşulan bölümü, devre arasındaki sahne şovları bu yıl da ilgi çekti. Hatta o da Super Bowl gibi tarihin en fazla seyredilen televizyon şovu oldu.
Süper etki
Bruno Mars ve Red Hot Chilli Papers’ın sahne aldığı bu seneki Super Bowl şovu 115.3 milyon kişiyi ekran başına topladı.
Sahne alan şarkıcılara sadece izlenilirlik açısından değil, satış rakamları açısından da olumlu bir etkisi var Super Bowl’un. Bruno Mars’ın sahne performansının ardından yeni albümü, ‘Unorthodox Jukebox’, iTunes’da albümler listesinde 1 numaraya yükseldi. Yine Bruno Mars’ın 11 şarkısı da iTunes Single Chart’ta ilk 100’e girdi.
Sosyal medyanın da ilk üçünde
Super Bowl’un bir spor etkinliğinden daha fazlası olduğunun göstergelerinden biri de sosyal medya rakamları. Bu yılki Super Bowl, Twitter’da en fazla konuşulan üç olaydan biri oldu. Sadece Broncos-Seahawks maçı sırasında atılan tweet sayısı 24.9 milyonu buldu. Geçen sene ile karşılaştırıldığında ise bir önceki Super Bowl’un öncesi/sonrasına göre 24.1 milyon daha fazla tweet atıldı.
Facebook açısından da benzer rakamlar söz konusu. 50 milyonun üzerinde Facebook sahibi Super Bowl ile ilgili 185 milyon paylaşımda bulundu.
‘Kısa film’ yarışması
ABD televizyonculuğu için reklam ve reyting anlamı var Super Bowl’un. Şirketler ve ajanslar her Super Bowl’da markalarına ve müşterilerine dair en akılda kalıcı reklam filmleri için aylar öncesinden çalışmalara başlıyor.
Super Bowl’un yayın hakkına sahip televizyon kuruluşu hem sinema filmi tadında reklamlarla izleyici ekran başına bağlamaya devam ederken gelirde de sınır tanımıyor. Super Bowl’daki reklam dilimleri içerisinde yer alan bir şirketin bu sene için bütçesinden gözden çıkarması gereken meblağ sadece 30 saniye için 4 milyon dolardı.
Dizileri parlatmak için birebir
Televizyonlar için sadece reklam geliri değil istedikleri yapımları da parlatma şansını veriyor Super Bowl. Geçen yıl CBS, yeni sezon dizilerinden Elementary’yi Super Bowl başarısıyla ertesi sezona taşımayı başarmıştı.
Bu sene ise Fox, New Girl ve Brooklyn Nine-Nine’ı parlatmaya karar vermişti. Bunda da başarılı oldu sayılır. Sezon ortalaması 3.73 milyon izleyici olan New Girl, yeni bölümüyle Super Bowl akşamı 25.8 milyon izleyici ekrana çekerken, New Girl’ün ardından yayınlanan Brooklyn Nine-Nine ise 14.8 milyon kişi tarafından izlendi. Ki dizinin normal sezon ortalamasının 4.4 milyon izleyici olduğunu da hatırlatalım.
Super Bowl artık bir spor etkinliği değil. Reklam, medya, müzik ve televizyon dünyasına yön veren bir ‘show business’ olayı. Bu yılki Super Bowl bunu bir kere daha anlamamızı sağladı.