Satrançtan daha karışık bulunan Go oyununun 2 bin 500 yıllık tarihinde ilk kez bir makine, bir şampiyonu yendi. 5-0’lık skorla tarihe geçen AlphaGo adlı program Google araştırmacılarının imzasını taşıyor. Bu galibiyet yapay zeka çalışmalarında tarihi bir dönemeç.

Görsel: Wikipedia
AA’nın bilim dergisi Nature’a dayandırdığı habere göre Google’a ait Londra merkezli yapay zeka şirketi DeepMind’ın geliştirdiği AlphaGo yazılımı, son Avrupa Go şampiyonu Fan Hui’yle yaptığı beş karşılaşmanın beşini de kazanmayı başardı. AlphaGo’nun geliştirilen diğer bilgisayar programlarına karşı yaptığı maçların da yüzde 99,8’ini aldığı vurgulandı.
‘İnsan gibi’
AlphaGo’ya karşı oynayan Fan, yazılımın insan gibi oynadığını belirtti. Fan, “Eğer kime karşı oynadığımı önceden bilmeseydim, garip fakat çok güçlü bir rakiple oynadığımı düşünürdüm” ifadesini kullandı.
Henüz dünya şampiyonu seviyesinde bir Go oyuncusuyla karşılaşmayan yazılımın, dünyanın en iyi profesyonel Go oyuncularından biri kabul edilen Lee Sedol ile mart ayında bir maç yapması planlandı.
Deep Blue Kasparov’u yenmişti
Bilgisayarlar, şimdiye kadar satranç, dama ve tavlada dünya şampiyonlarını mağlup etmeyi başarmış, sadece Go oyununda insanı yenmeyi başaramamıştı. IBM’in ‘Deep Blue’ adını verdiği satranç oyunu programı 1997’de dünya şampiyonu Garry Kasparov’u yenmişti. Satranç kazanmak üzerine programlanan Deep Blue’nun aksine AlphaGo, Go oynamak için tasarlanmadı. AlphaGo, oyunun nasıl oynadığını, genel amaçlı bir algoritma kullanarak öğrendi.
Go nasıl oynanıyor?
Asya ülkelerinde hayli popüler bir strateji oyunu olan Go, uzun süredir yapay zeka araştırmacılarının ilgisini çekiyor. İki oyuncunun 181 siyah ve 180 beyaz taşla, 19×19 karenin bulunduğu bir tahtada oynadığı oyunda hedef, taşlarla tahtada rakipten daha fazla alan almak ve rakibin taşlarını kendi taşlarıyla çevreleyerek yemek.