İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Mevlüt Uysal, iptal edilen altı metro ihalesinin dördünün ek protokolle devam edeceğini açıkladı.
Mevlüt Uysal’ın İBB başkanı olmasının ardından gerçekleştirilen ilk Meclis oturumunda ‘Devlet Yatırım Programı’nda yer alan, ihalesi tamamlanan altı metro hattının yapımı için 925 milyon avro borçlanmaya gidilmesi kararlaştırılmıştı.
13 Ekim tarihli oturumda, toplam ihale bedeli 12 milyar 859 milyon lira olan altı metro hattının yapımının devamı için Uysal’a yetki verilmişti.
İBB’nin 2017 yılı için planladığı 4 milyar 600 milyon liralık borçlanma yetkisini de aşan 925 milyon avroluk borçlanma kararına CHP’liler ret oyu kullanmıştı. Belediye meclisinin kendisine verdiği borçlanma yetkisini kullanmayan Uysal, dış borçla finanse edilecek metro ihalelerini 2 Ocak günü iptal etmişti.
‘Biz niye hep üst limitlerde dolaşıyoruz?’
Sözcü’den Özlem Güvemli’nin haberine göre, Uysal iptal kararının geri alındığını söyledi.
Uysal, “İstanbul’da metro inşaatlarımız 5-6 yıldan önce bitmiyor. Firmaları davet ettik ve ‘Biz metro inşaatlarının çok hızlı şekilde bitirilmesini istiyoruz’ dedik. Firmalar, ‘Sözleşmelerimiz var. Zaten yapıyoruz’ dediler. Bunun üzerine iptal yazısı gönderdik. Hepsi geldi. Biz de onlara, ‘Zamanında bitmesini istiyoruz’ dedik. ‘Dünyada metrolar ortalama 3-4 yılda biterken bizde niye 7-8 yılda bitiyor. Biz niye hep üst limitlerde dolaşıyoruz?’ sorusunu sorduk” dedi.
‘Devam kararı aldık’
Yüklenici firmalardan kendilerine, ‘kamulaştırmaların hızlı sonuçlanmaması ve Anıtlar Kurulu gibi kuruluşlardan gerekli izinlerin çok çabuk alınmaması nedeniyle geciktiği’ yönünde gerekçeler geldiğini aktaran Uysal, bu gerekçeleri makul bulduklarını söyledi.
Uysal şöyle devam etti: “Firmalara ‘Belediye olarak biz işimizi yapalım, müteahhit firma olarak da siz işinizi yapın’ dedik. Firma yetkilileri bundan memnuniyet duyacaklarını söylediler. Onun için Mecidiyeköy-Mahmutbey hattının inşaat kısmı zamanda bitirilirse 2018 yılının sonu 2019’un başında bitmiş olacak. Bunun taahhüdünü aldık ve ek protokol yapıyoruz. Şu anda devam eden Göztepe-Ataşehir-Ümraniye hattında ve öncesinde açılışını yaptığımız Üsküdar-Ümraniye hattında sonra Çekmeköy kısmının hızlı bitirilmesi konusunda anlaşmalara vardık. Yani iptal edilen altı metro hattından dört tanesiyle ek protokol yaparak devam kararı aldık. Diğer ikisiyle de yani Halkalı-Bahçeşehir hattında bir güzergah değişikliğiyle yeni usule göre gelir getirici proje ile çalışması yapıyoruz. En az iki ay içerisinde şekillendireceğiz. Pendik-Tuzla hattında da yine küçük bir güzergah değişikliğiyle onu da yapımcı firmayla mutabık kalırsak aynı ihale üzerinden devam edeceğiz.”
‘Parasını ödemeye devam mı edeceğiz?’
Karara tepki gösteren CHP’li Meclis üyesi Tarık Balyalı, “İptal gerekçesi ekonomik olmamasıydı. Aradan geçen 1.5 ayda ihaleler ekonomik hale mi geldi? İstanbullular olarak bile bile pahalı metro ihalelerinin parasını ödemeye devam mı edeceğiz? Çocuk oyuncağı mı bu iş?” diye sordu.
Balyalı, resmi kaynaklar incelendiğinde metro ihalelerinin hiçbirinin resmi olarak iptal edilmiş gözükmediğini savundu.
‘Her yerde her yere’: İstanbul’da altı metro hattının ihalesi iptal
Kaynarca-Pendik-Tuzla metro hattının ihalesi iptal edildi
İlk sürücüsüz metro: Üsküdar-Ümraniye hattı 15 Aralık’ta açılacak
İddia: İstanbul’da beş metro hattına fazladan 1 milyar 193 milyon lira ödenecek
‘Her yerde her yere’: Çamlıca’daki camiye özel dört duraklık metro yapılacak