Birçok ülke özellikle Volkswagen skandalından sonra dizel motorlu araçlarla ilgili radikal önlemler almaya başlarken, firmalar da dizel motordan uzaklaşıyor.
Hürriyet’ten Emre Özpeynirci’nin analizine göre saldığı zararlı partiküller ve NOx (azot oksitleri) nedeniyle Dünya Sağlık Örgütü tarafından çevreye ve insan sağlığına zarar verdiği raporlarla ortaya konan dizel otomobiller, sigaradan daha zararlı gösterilmeye başladı.
Volkswagen’in ABD’de dizel araçların emisyon testlerinin sonuçlarını çarpıttığı ortaya çıkmış, hileli yazılım içeren 11 milyon aracın geri çağrılıp onarılması kararlaştırılmıştı.
Dizel otomobiller sağladıkları yakıt tasarrufu nedeniyle tercih ediliyor ve benzinli araçlardan daha pahalıya satılıyor.
Hali hazırda Avrupa’da uygulanan karbondioksit emisyonu bazlı vergilendirme sistemlerinin, salımı daha düşük modellerin satışını artırdığına işaret eden analizde şöyle dendi: “Çünkü dizel motorların CO2 açısından benzinli motorlara göre ilk bakışta avantajlı göründüğü düşünüldü. Ancak diğer zararlı partiküller ve azot oksitleri nedeniyle aslında dizel motorların çevreye ve insan sağlığına çok daha fazla zarar verdiği WHO raporları ile belgelendi. WHO dünya üzerindeki kanser hastalığından dolayı ölümlerin en önemli sebebinin hava kirliliği olduğunu bilimsel olarak gösterdi. Aslında bu bir bakıma NOx salınımının sigaradan daha zararlı olduğu sonucu da ortaya çıkmış oldu.”
Mevcut birçok dizel motor tipi, standartları karşılamayacak
Avrupa ülkelerinde yapılan NOx testlerinin, araçların gerçek kullanım şartlarında, laboratuvar testlerindeki değerlerin beş ila 10 katı fazla NOx saldıklarını ortaya koyduğunun anımsatıldığı analizde, otomotiv üreticilerinin de, dizel motorlar için alınması kuvvetle muhtemel yaptırımlara karşı şimdiden planlarını gözden geçirmeye başladığı yazıldı: “Halen satışta olan birçok dizel motor tipinin standartları karşılamama riski ortaya çıkacak. Ayrıca, son birkaç yıl içinde satışa sunulan birçok yeni dizel motor da yeni standardı karşılayamayacak. Dizel otomobillerin, birçok ülkede uygulanacak yeni yaptırımlar nedeniyle tercih edilmemeye başlanacağı beklentisi de oluştu. Özellikle elektrikli veya hibrit teknolojiye sahip otomobillerin yakın gelecekte daha fazla tercih edilmesi konusunda da önemli bir başlangıç olması kuvvetle muhtemel.”
İnsanların çoğu beyhude dizel araç alıyor
Türkiye’de de kullanımı artan dizel araçların, sadece insan sağlığına ve çevreye değil, aynı ekonomiye de ciddi zarar verdiğinin belirtildiği analize göre, hem daha pahalı dizel araçların ithalatı için daha fazla para ödüyoruz, hem de bu araçlarda kullanmak için her yıl daha fazla miktarda, daha pahalı olan motorin ithal ediyoruz.
Otomobilde yeni vergi sistemi çalışmaları yapılırken dizelle ilgili gelişmelerin de dikkate alınması gerektiğinin anımsatıldığı analizde, yılda 20-30 bin kilometre yol yapılmadığı sürece, dizel araç alınırken ödenen rakam ve araç servis maliyetinin, elde edilen tasarrufun üzerinde kaldığına işaret edildi: “Birçok müşterinin, yılda en fazla 10-15 bin kilometre yol yapıyor olmasına rağmen, alışkanlıkla dizel otomobil satın aldığı görülüyor. Dizel araçlar benzinlilere göre daha az konforlu bir sürüş keyfi veriyor. İnsan sağlığına ve çevreye ve ülke ekonomisine de zarar vermiş olunuyor.”