Türkiye’deki gazetecileri veri gazeteciliği, dijital gelir modelleri ve hikaye anlatıcılığı gibi konularda bilgilendirmeyi hedefleyen ‘dijital gazetecilik akademisi’ NewsLabTurkey yayın hayatına başladı.
The Guardian Foundation ve İsveç Başkonsolosluğu tarafından desteklenen NewsLabTurkey, dünyada süregelen gazetecilik tartışmaları, yeni geliştirilen gazetecilik teknolojileri, gazetecilik endüstrisinde gelişmekte olan finans modelleri gibi başlıkları aktaracak. Türkiye’deki gazeteciler ve gazeteci adaylarının dijital dünyaya entegrasyonuna odaklanan akademinin hedef kitlesi ise gazeteciler, medya profesyonelleri ve gazetecilik öğrencileri.
Akademinin yayın kurulunda Britanya’nın önde gelen gazetecilerinden The Guardian için haber üreten Kareem Shaheen’in yanısıra akademi, gazetecilik, sivil toplum ve yayıncılık gibi alanlardan Orhan Şener, Arda Çetin, Duygu Uzunoğlu, Kenan Dursun, Can Ertuna, Sergül Taşdemir, Nihan Bora, Şevket Uyanık ve Ramazan Subaşı gibi isimler yer alıyor. Genel yayın yönetmenliğini Norveç Arktik Üniversitesi’nden Doç. Dr. Sarphan Uzunoğlu, yazı işleri müdürlüğünü ise Toplumsal Bilgi ve İletişim Derneği Başkanı Mehmet Şafak Sarı yürütüyor.
Uzunoğlu: Geleneksel olmayan bir eğitim aktörüne ihtiyaç var
Diken’e konuşan Uzunoğlu, Türkiye’deki gazetecilerin NewsLabTurkey gibi geleneksel olmayan bir eğitim aktörüne ihtiyaç duyduğunu söyledi. Uzunoğlu’na göre projede dijital temelli üretim metotlarına yer verilmesinin sebebi ise günümüzde dijital dil ve biçimin hakim olması: “Buna ayak uydurmak gerek.”
NewsLabTurkey’in yıl sonuna dek 100’ü aşkın özgün haber ve söyleşinin yanı sıra 40’ı aşkın çeviri, 12 bölümlük iki podcast program ve dijital haber raporunu yayına sokmayı planladığını belirten Uzunoğlu projenin hedefini şöyle aktardı: “Hedeflediğimiz ilk şey önümüzdeki ilk üç aylık dönemde, Türkiye’de dijital alanda gazetecilik yapmak isteyenlerin başlangıçta ihtiyaçları olan temel tekniklerin tamamı ile ilgili içerik üretmiş olmak. Bundan sonra da bu temel bilgilere sahip kişileri, dijital eğitim modüllerimizle uzmanlaştıracağız. İkinci hedefimiz proje kapsamındaki dijital haber raporlarının sayısını önümüzdeki senelerde arttırmak.”
Türkiye’nin gazetecilik kültürü ve endüstrisi bakımından zengin bir ülke olduğunu kaydeden Uzunoğlu, “Diken’in, T24’ün, Duvar’ın açtığı kapıları; Medyascope’un yarattığı etkiyi ölçme ve gösterme ihtiyacımız var. Bunları da yaparak dünyayla da konuşan bir yayın yapacağız. Türkiye medyasının çalışkan ve cesur yüzlerini bir arada temsil etmenin mümkün olduğunu düşünüyoruz” dedi.