‘Martı projesi’ olarak bilinen ‘Kabataş Meydan ve Transfer Merkezi’ projesinin bazı kısımlarında revizyona gidildiği, projenin etrafındaki yerlerin yapılacağı, ancak ‘deniz hattının kesildiği’ bildirildi.
Projenin martı şeklindeki iskele ve yeraltı galerileri kısmının iptal edildiği, peyzaj çalışmalarının ardından meydanın açılacağını iddia edilmiş, ancak büyükşehir belediyesi (İBB) iddiayı yalanlayarak projede yeniden düzenlemelerin yapılacağını kaydetmişti.
‘Martı projesi’nin mevcut durumu İBB meclisi toplantısının gündemine getirildi.
Deniz hattı kesildi
Meclis üyelerine hitap eden İBB Ulaşım ve Trafik Komisyonu Başkanı Mahmut Yeter, projenin iptal edilmediğini ancak bazı bölümlerinde revizyona gidildiğini anlattı.
Anıtlar Kurulu’nun projenin yer altı kısmıyla ilgili kazıların Müzeler Müdürlüğü ile birlikte yapılmasını önerdiğini aktaran Yeter, böyle olsaydı çalışmaların ‘ucu açık bir zamana yayılmış olacağını’, bu sebeple projenin yüzey ile ilgili kısımlarında düzenlemeye gidildiğini söyledi.
Yeter ‘martı projesi’nin etrafındaki yerlerin yapılacağını ancak oradaki ‘deniz hattının kesildiğini’ ifade etti.
Buna göre, projede zemin altına inilmeyecek, istasyonlar da yüzeyde tutulacak. Yeter, projedeki düzenlemede temel noktanın gemilerin yanaşacağı iskelelerdeki çalışma olacağını kaydetti.
İBB: Revizyonun temel noktası iskeleler
Yeter’in İBB Meclis toplantısındaki açıklamaları şu şekilde: “Arkeoloji bölümüyle birlikte yapılan çalışmalar neredeyse elle yapılıyor gibi oluyor. Eğer, Müzeler Müdürlüğü ile birlikte yapmış olsaydık, oradaki çalışmamızı ucu açık bir zamana yaymış olacaktık. Söz konusu yer hakikaten bizim kavşak noktamız. Martı projesinin etrafındaki yerleri yapmakla beraber, oradaki deniz hattını kestik. Ama bir an önce yerin altındaki ucu açık çalışmayı takvimlendirerek söz konusu çalışmayı bir an önce bitirmek istiyoruz.”
Yeter şöyle devam etti: “Zemin altına inmeyelim, çalışmayalım. Dolayısıyla oradaki istasyon yapılarını yüzeyde tutalım, gemilerin yanaşacağı iskeleleri bitirelim anlamındaki çalışmamızın revizyonun temel noktası, söz konusu yerin tarihi açıdan böyle bir risk taşıması ve projenin süresini tarihi bilinmeyecek bir şekilde uzatmasından kaynaklanmaktadır. Proje devam etmektedir. Projenin sadece yüzey altında kalan kısımları açıkladığım gerekçelerden dolayı süresini belirsiz bir zamana kadar öteleyeceği için yüzey ile ilgili kısımları değiştirilmiştir.”
CHP’li üye: Kamu zararı var
Açıklamanın ardından CHP Grup Başkan Vekili Ertuğrul Gülsever söz alarak, martı projesiyle İBB ve devletin zarara uğratıldığını savundu.
Projeye öteden beri birçok nedenden dolayı karşı çıktıklarını hatırlatan Gülsever, “Bizim yaptığımız incelemeler sonunda aşağı yukarı ocak ayından itibaren orada herhangi bir faaliyet yürütülmemektedir. Fiili olarak projenin uygulaması ocak ayı itibarıyla durdurulmuş durumdadır” dedi.
Eğer Ulaştırma ve Trafik Komisyonu başkanının ifade ettiği gibi projede bir revize söz konusu ise onun da planlarının İBB’ye getirilip karar bağlanması gerektiğini belirten Gülsever, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu bağlanmıyor. Kendi kendimize bir karar veriyoruz. Önce ‘Alttan gideceğiz, sonra üstte kalsın’ diyoruz. Hepsini usulüne uygun olmayacak şekilde yürütme gayretindeyiz. Anıtlar Kurulu ile yaşanan sorun da bunun bir parçasıdır. Projeye başlanmadan Anıtlar Kurulu’nun görüşü alınarak bu çerçevede işler yapılmalıydı. Şimdi sıkıntının en büyük nedeni şudur: Dört tane iskelenin revize edilerek yer üstüne alınmasıyla bu kadar para neden harcandı? Buradaki doğa tahribatı niçin bu boyutlara geldi. Mevcudu daha ucuz fiyatlarla finanse ederek hayata geçirmemiz mümkündü. Burada bir kamu zararı, bir usulüne uygun olmayan harcama söz konusudur. Bunların hepsi gizemini korumaktadır. Bu nedenle projeye devam edilecekse, bu planın tahribata gerek yapılmadan yürütülmesi gerektiğini düşünüyoruz.”
Tekrar söz alan Ulaştırma ve Trafik Komisyonu Başkanı Yeter, “Söz konusu yerde yapılan proje değişiklikleri plan değişikliği gerektirmemektedir” sözleriyle İBB Meclisi’nin gündemine getirilecek herhangi bir durumun bulunmadığını ifade etti.
Ocak ayından beri çivi çakılmadı
Proje alanında ocak ayından bu yana tek bir çivi bile çakılmadığı belirtilmiş, havadan görüntülenen ve işçilerin olmadığı şantiye alanında herhangi bir çalışmanın olmadığı kaydedilmişti.
Son olarak, İBB yetkilileri çalışmaların deniz tarafında tamamlandığını, kara tarafında ise kurul onayının beklendiğini belirtmişti. Bölgede sadece Kabataş-Mahmutbey metro hattıyla ilgili çalışmanın olduğu ifade edilmişti.
Proje kapsamında denize çakılan kazıklarla, yaklaşık 650 metre boyunca 20 metre eninde bir alan İstanbul Boğazı’ndan alınarak kara haline getirilmişti.