Kuzey Ormanları Savunması (KOS) İstanbul’un oksijen ve su kaynağı Kuzey Ormanları’nın, 3’üncü havalimanı projesi kapsamında, rant uğruna yağmasına dur demek için, İstanbullular sokağa çıkıyor.
3’üncü havalimanı projesini üstlenen Cengiz İnşaat, Kolin İnşaat, Limak İnşaat, Kalyon İnşaat ve Mapa İnşaat’ın, aynı zamanda Sabah-ATV’nin şaibeli satışında da adlarının geçmesi nedeniyle, bugün saat 15.00’da Abbasağa Parkı’nda kent hakkını savunmak için buluşacak İstanbullular, buradan Balmumcu’daki Sabah-ATV binasına yürüyüyor.
‘Kuzey Ormanlarının gaspı, hepimizin ortak sorunu’
KOS tarafından yürüyüş için hazırlanan çağrı metninde, “Kuzey Ormanlarının, su havzalarının mega projelerle katli ve kuzey köylerindeki tarım topraklarının gaspı, köylü-kentli ayrımı olmadan hepimizin ortak sorunudur; direnişimizi birleştiren ortak zemindir. Kentin kuzeyini çölleştirecek bütün hukuksuz projeler derhal durdurulmalıdır!” denildi.
Kuzey Ormanları Savunması Araştırma Ekibi tarafından hazırlanan, 3. havalimanı projesindeki usülsüzlüklere ilişkin raporun, 3 Şubat itibarıyla yayınlanan ikinci bölümünde, doğa katliamıyla bölgede rantın nasıl yaratıldığı madde madde anlatıldı.
– Rapora göre 3’üncü havalimanı ihalesinin Limak-Cengiz-Kolin-Kalyon-Mapa şirketlerine verilmesinden sonra bölgede toplu arazi alımları ve aracılar vasıtasıyla spekülasyon faaliyetleri tırmandı. Bölgede gerek TOKİ ve İBB (KİPTAŞ) gerekse inşaat şirketleri tarafından yapılan lüks konut projeleri yaygınlaştı.
Çatalca ve Terkos’ta arazi kalmadı
– Arnavutköy Tapu Dairesi, İstanbul’a yapılacak 3’üncü havalimanının yeri belli olduktan sonra, arazi fiyatlarının 70-80 bin liradan 500 bin liraya kadar çıktığını bildirdi. Eyüp’te arazi fiyatları yüzde 41 arttı. Çatalca ve Terkos’ta satılık arazi kalmadı, resmi emlakçı sayısının 138 olduğu bölgede emlak dükkânlarının sayısı 1000’i geçti.
TOKİ, köylülerin arazilerini ucuza kapattı
– Arazi fiyatlarının toplu alımlarla metrekarede 400 liraya fırladığı bölgede bulunan, kamulaştırma kapsamındaki köy arazilerine TOKİ komisyonu tarafından 22 lira değer biçilmesi yüzünden, tek geçim kaynakları hayvancılık olan köylüler TOKİ’yi mahkemeye vermeye başladı.
‘İkinci dalga’ durunca şikayetler de sonuçsuz kaldı
– 3. havalimanı ihalesini alan konsorsiyuma dâhil şirketler ve medya kuruluşları tarafından arsa toplandığına ilişkin verilerin ve bölge köylülerinin arsa vurgunu konusundaki şikayet dilekçelerinin Milli Emlak Müdürlüğü denetçileri tarafından incelenmesi, ‘ikinci dalga’ soruşturmasının hükümet tarafından durdurulmasıyla sonuçsuz kaldı.
Gerekçe göstermeden ‘acele kamulaştırma’
– Bakanlar Kurulu, 2 Ocak 2014 tarihli kararıyla 3’üncü havaalanı projesi kapsamındaki İmrahor, Tayakadın ve Yeniköy Ağaçlı, Akpınar ve İhsaniye köylerindeki araziler için hiçbir geçerli gerekçe göstermeden, TOKİ tarafından ‘acele kamulaştırma’ yapılması kararı aldı.
Maliyeti düşürmek için teknik şartnamede revizyon
– Artan dış borç faizleri ve döviz kuru nedeniyle olşulan maliyet artışı sorununa çözmek için teknik şartnamede revizyona gidildi.
– Konsorsiyum, inşaat maliyetlerini, dolgu uygulamasını asgariye çekerek düşürmeye çalıştı; ‘dolgu maliyetlerinin ‘proje’ çerçevesinde bölgede kurulması planlanan ‘Yeni Şehir’ ve 3’üncü köprü çevre yolları düzenlemesinde de milyarlarca dolara mal olacağı’ şeklinde görüş bildiren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın desteğini alarak, şartname revizyonuna karşı çıkan Ulaştırma Bakanlığı üstünde baskı kurarak dolgu uygulamasında taviz kopardı. Birçok holding, dolgu maliyetlerinin yaratacağı ek maliyetler nedeniyle ihaleden çekilmişti.
150 milyon uçak yolcusu değil AVM’ye müşteri
Toplam 7 bin 650 hektarlık bir alanda kurulması planlanan ve yılda 150 milyon yolcu taşıyacağı iddia edilen 3’üncü havaalimanı, dünyanın en yoğun havalimanından bile beş katı büyüklüğünde alana inşa ediiyor. Bunun nedenini projenin mimarlık tasarımını üstlenen İngiliz Grimshaw Architects, Haptic Architech, Arup Associates ve Nordic Office mimari konsorsiyumundan Gudmund Stokke açıkladı. Stokke, projenin çiziminde ağırlığın ‘yapının ortasında dükkânlar ve iş merkezi gibi çözümlere’ verileceğini söyledi.
Tıp merkezi, alışveriş tesisi, ticaret alanı
Şirketin internet sitesinden açıklandığına göre, 7 bin 650 metrekarelik kamulaştırma alanının, 3 bin 500 hektarı havalimanı alanı için alan kullanılırken, 1100 hektarın içinde bir ‘havacılık tıp merkezi’ ve büyük alışveriş tesislerinin bulunacağı bir ‘ticaret alanı’ öngörülüyor.