Eski Devlet Opera ve Balesi (DOB) genel müdürü Selman Ada’nın eserlerinin sahnelenme oranının koltuğa oturmasının ardından yüzde 420 arttığı öne sürüldü.

Fotoğraf: Mehmet Zeki Öztürk
Ada, eserlerini sahneye taşıyıp telif hakkı gelirini artırdığı iddiasıyla başlatılan bir soruşturma nedeniyle açığa alınmıştı. Ada’nın Cumhuriyet Bayramı nedeniyle kurum müdürlerine gönderdiği WhatsApp mesajında AKP’yi topa tuttuğu ortaya çıkmıştı.
Habertürk’ten Volkan Yanardağ’ın haberine göre başbakanlık tarafından başlatılan incelemede 2015- 2016 sezonu öncesindeki dört yılda Ada’ya ait eserlerin ortalama sahnelenme sayısı 13 iken, genel müdür olduğu sezonda 59’a çıktı.
Ada’nın oyunlarının bilet fiyatlarını yükselterek, telif ücretini artırdığı iddiası da araştırıldı. Bilet fiyatlarının 2015-2016 sezonunda bir önceki sezona oranla yüzde 11 ile yüzde 100 oranında arttığı kaydedilirken, yüzde 100’lük artış oranının daha sonra yüzde 60 ve 66’ya düşürüldüğü belirtildi.
İncelemede, Ada’nın genel müdür olduktan sonra telif ücretini, hasılatın yüzde 50’si üzerinden belirlediği yönündeki iddia da ele alındı. Ada’nın, genel müdür olmadan önce de hasılatın yüzde 60’ı üzerinden telif aldığı tespitine yer verildi.
Eski genel müdüre kendisine ait eserlerin sahnelenme sayısının fazla olması nedeniyle 125 bin lira telif hakkı ödendiği de vurgulandı.
Ada’nın savunması
Ada, kurula verdiği savunmasında dört eserinin genel müdür olmadan önce repertuvara alındığını, eserleriyle ilgili hiçbir görüşmeye katılmadığını, göreve geldiğinde yüzde 60 olan besteci telifinin yüzde 50’ye indirildiğini, bilet fiyatlarının oybirliğiyle belirlendiğini anlattı.
Tetiş kurulu, Ada’nın kendisine ait eserlerde telif ücretini artırdığı iddiasını yerinde bulmazken, Ada’ya ait eserlerin daha önceki yıllarda ayrı ayrı ve daha az sahnelendiğini, göreve atandıktan sonra ayrıcalıklı olarak dört eserin birden çok sahnelendiğini kaydetti. Bu nedenle doğan yüksek telifi etik ilkelere aykırı bulan kurul, bu tutum ve davranışların Ada’nın şahsına özel menfaat sağladığı izlenimine neden olacak şekilde algılandığını kaydetti.
Apar topar görevden alınmıştı

Rengim Gökmen
Eski genel müdür Rengim Gökmen, 7’nci Uluslararası Bodrum Bale Festivali için gittiği Bodrum’dan apar topar Ankara’ya çağrılarak görevden alınmıştı.
Kültür ve Turizm Bakanlığı’na yeni atanan müsteşar Haluk Dursun tarafından iletilen tebligatla Gökmen ayrıca Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’ndaki şeflik görevinden de alınmıştı.
Gökmen, Türkiye Sanat Kurulu yasa tasarısının sanat için büyük yıkım olduğunu ve geri çekilmesi gerektiğini söylemişti. Genel müdür yardımcıları Şadi Erdoğan ve Nilgün Çelebi ve Ankara, İstanbul, Mersin, İzmir, Antalya ve Samsun müdürlerinin ortak imzasıyla yayınlanan metinde “TÜSAK tasarısı bu yapısıyla yalnız siyasi erke bağımlıdır” denmişti.
Selman Ada, Gökmen’in yerine getirilmişti.

Fotoğraf: DHA
Ada, TÜSAK’a muhalif bir isim olarak bilinmesine karşın, ‘şimdiye kadar yaptığı açıklamalarını kurumun başına atandıktan sonra yapmayacağı‘nı söylemişti.
Kurumun internet sitesine konulan Ada’nın özgeçmişinde ‘birinciler birincisi’ ve ‘Türkiye’nin aydınlık yüzü’ gibi ifadeler yer almıştı.
Devlet Opera ve Balesi genel müdürlüğünün, Ada’nın göreve gelmesinin ardından kurumdaki tüm çalışanları kapsayan bir dizi kıyafet yasağı getirdiği de ortaya çıkmıştı. Buna göre kurum içinde, tayt, kolsuz penye, şort, sandalet, terlik, çivi topuklu ayakkabı ve abiye giyilmesi yasaklanmış, kurum yetkilileri ise söz konusu yasakların memurları kapsadığını ve sanatçıları bağlamadığını bildirerek savunmuştu.
DOB müdürü Ada’yı mesajı yakmış: Yönetim cahil çoğunlukta, bunlar plaja gitmez
‘Birinciler birincisi’nin vedası: DOB Genel Müdürü Selman Ada açığa alındı
İlk neşter sanata: Ödenek verilmedi, Devlet Opera ve Balesi ‘küçülmeye’ gitti
Sayıştay, opera ve bale müdürüne telif ücretini ‘etik’ bulmadı
Opera bale müdürü ‘plaj fotoğrafı nedeniyle’ görevden alındı
Devlet Opera ve Balesi’nde ‘tüm personel’e şort, tayt, sandalet, abiye yasağı!
Bir de mütevazı olsa; yeni müdür kendini öve öve bitiremedi: Sihirbaz, olağanüstü, birinciler birincisi, Türkiye’nin aydınlık yüzü…