‘İkinci dalga’ yolsuzluk soruşturma dosyasından sızdırılan kayıtlar içerisinde en çok konuşulanı, hiç şüphesiz Sabah-atv’nin de içinde olduğu medya grubunun ‘havuz sistemi’yle satışına dair tapelerdi.
CHP’li Umut Oran’ın konuyu gündeme getiren soru önergesini yayınlayan internet siteleri doğrudan TİB’in sansür girişimine uğradı. Başbakan Tayyip Erdoğan “Bunu siz uyduruyorsunuz. Ne havuzu ya?” sözleriyle yalanladı. Son olarak da Sabah-atv’yi satın alan işadamları savcıya ifade vermeye başladı. Tabii soruşturmayı başlatan savcya değil, iddianameyi sil baştan yazacağını söyleyen savcıya.
Kısacası, tapelere göre Başbakan Erdoğan’ın talimatı, eski ulaştırma bakanı Binali Yıldırım’ın koordinatörlüğüyle işadamlarının oluşturduğu bir havuzda toplanan paralarla gerçekleştirilen satış hala gündemde. Uzun bir süre daha gündemden düşeceğe benzemiyor.
Sabah-atv satışıyla ilgili bilmeniz gerekenler, 9 Soruda:
1 – Sabah-atv’nin satışı ne zaman gündeme geldi?
Turkuvaz Grubu kanatları altında, Başbakan Erdoğan’ın ‘Bizim Çalık’ diye hitap ettiği Ahmet Çalık tarafından yönetilen Çalık Holding bünyesinde yer alan Sabah ve atv’nin 17 Aralık operasayonundan üç gün sonra, 20 Aralık 2013’te Kalyon Grup’a ait Zirve A.Ş.’ye satıldığı haberi geldi. Rekabet Kurumu, Sabah-atv’nin satışına 19 Aralık 2013 tarihindeki ara kararıyla onay vermişti.
2- Çalık Holding Sabah-ATV’yi nasıl almıştı?
Ciner Grubu tarafından Dinç Bilgin’den satın alınan iki medya organına TMSF 2007 yılında el koymuştu. Daha sonra da grup 2008’de 1.1 milyar dolar karşılığında Çalık Grubu’na satılmıştı.
3- Satışa ilişkin tartışmalar nasıl ortaya çıktı?
‘İkinci dalga’ yolsuzluk soruşturma dosyasında yer alan kayıtların şubat ayı başında sosyal medyada ‘Haramzadeler’ rumuzlu kullanıcı tarafından yayınlanmasıyla Sabah-ATV’nin satışına ilişkin söz konusu iddialar tartışılmaya başladı.
4- Fezlekeye göre Sabah-ATV’nin satışı nasıl gerçekleşiyor?
Kayıtlara göre Başbakan Erdoğan’ın doğrudan talimatıyla, eski bakan Binali Yıldırım, Sabah ve atv’nin satın alınması için bir grup işadamını yönlendiriyor.
Erdoğan’ın Çamlıca Kısıklı’daki villasında Cemal ve Ömer Faruk Kalyoncu’yla 21 Temmuz’da yaptığı görüşmede, Sabah ve atv’nin Kalyon Grubu’na devri kararı alınıyor. Kalyon’un gücü, Çalık’a 1,1 milyar dolara satılan Sabah-atv’yi almaya yetmeyince, gereken kaynağın sağlanması için müteahhitlerin devreye sokulmasına karar veriliyor.
5- Havuz nasıl oluşturuldu?
Paraların havuzda toplanması görevini üçüncü havalimanı ihalesini kazanan işadamlarından Mehmet Cengiz ve Cemal Kalyoncu üstleniyor.
20 Ağustos’ta Cengiz İnşaat’ın sahibi Mehmet Cengiz ile Kolin Holding’in patronu Celal Koloğlu arasında geçen konuşmanın tutanaklarına göre Koloğlu, “Beyefendi nasıl bir plan yapacaksak bana görev verdi. Böyle bir görev kırk yılda bir verilir. Sizlerin de bunu yapmanız lazım, kaçar tarafı yok” diyor.
6- Havuza hangi işadamı ne kadar para aktardı?
Cemal Kalyoncu, Çalık Grubu’ndan medya kanallarını almak için 23 Ağustos 2013’te, 380 milyon TL sermayeyle Zirve Holding’i kurdu.
Mehmet Cengiz de iki ay içerisinde 630 milyon dolar topladı. İşadamları görüşmelerde hızlı tren, tünel, demiryolu, karayolu ve havalimanı gibi pek çok ihale için hükümetten söz aldıklarını belirtiyor.
Mehmet Cengiz, görüşme kayıtlarına göre bu aşamadan sonra alım için havuz oluşturmaya başlıyor. Cengiz, Koloğlu ve Özdemir eşit düzeyde ortak olduklarından 100’er milyon dolarla havuza katkı yaparken, üçüncü havaalanı konsorsiyumuna dâhil olmak isteyen işadamı İbrahim Çeçen 100, Adnan Çebi 30, Hayrettin Özaltın 20 milyon dolarla havuza katılıyor.
Havuzda yer alan şirketlerin aldığı kamu ihaleleri
Cengiz-Limak-Kolin
BEDAŞ- İstanbul Avrupa Yakası Boğaziçi Dağıtım Şirketi özelleştirmesi, 2 milyar dolar
Akdeniz Elektrik dağıtımı özelleştirmesi 550 milyon dolar
Bursa Uludağ Elektrik dağıtımı özelleştirmesi 1 milyar dolar
Sivas-Tokat –Yozgat (Çamlıbel) elektrik dağıtımı özelleştirmesi 260 milyon dolar
Yusufeli Barajı
Ankara Hızlı Tren Garı Projesi
Cengiz
Hasankeyf Ilısu Barajı
Atasu Barajı
İstanbul Metrosu Taksim-4. Levent hattı
Ordu Giresun Havalimanı altyapı
Maltepe Sahili Dolgusu Projesi
Eti Alüminyum, Oymapınar HES, Antalya Eti Liman İşletmeleri
Cengiz- IC İctaş (3. Köprü yüklenicisi)
Ankara –İstanbul Hızlı Tren 1. ve 2. Etaplar
Trabzon Aşkale yolu
Cengiz-Kalyon
Şile Ağva Yolu
Kalyon
Taksim yayalaştırma projesi
Metrobüs ulaşım hattı
Çağlayan Kavşağı Yol Yapımı
Bakırköy Adliyesi Binası
Ataköy Atık Su Arıtma Tesisi ile toplam 100 milyar TL’lik kamu ihalesi
7- Sabah-atv satışının Kuzey Ormanları ile ne ilgisi var?
Sabah-atv’nin satışı için oluşturulan havuzda yer alan Kalyon Grup, Cengiz İnşaat, Limak, MAPA ve Kolin ortaklığı aynı zamanda İstanbul’un akciğeri Kuzey Ormanları’nı imara açan üçüncü köprü ve üçüncü havalimanının da aralarında olduğu birçok kamu ihalesini kazanıyor. Kuzey Ormanları Savunması’na bu proje yöreyi talan ve ranta açacak.
8- Sabah-atv’nin bugün itibarıyla sahibi kim?
Sabah-atv’nin de içinde olduğu medya grubunun Zirve Holding’e satışına ilişkin Rekabet Kurumu tarafından 19 Aralık 2013’te onay verilmiş olsa da, Sabah’ın künyesinde gazetenin sahibi olarak halen Turkuvaz Holding gözüküyor.
Satış işleminin onaylanması için Radyo ve Televizyon Üst Kurumu’na (RTÜK) değişen ortaklık yapısı hakkında yapılması gereken bildirim de henüz yapılmamış durumda.
9- İddiaların muhatapları kayıtlar için ne dedi?
Başbakan Erdoğan,, Sabah-atv’nin satışının işadamlarına verdiği talimat sonucu oluşturulan havuzda toplanan paralarla gerçekleştiği iddialarına ilişkin bir soruya “Bir defa havuz diye bir ifade kullanıyorsunuz. Bunu ben de merak ettim, sordum. Bunu siz uyduruyorsunuz. Ne havuzu ya? Şu anda burayla ilgili bu adımı atan firma sıradan bir firma değil. Bu ortağı olduğu firmada hisselerini kalkıp kendi amcasına devrediyor” yanıtını verdi.
Havuza 100 milyon dolar aktardığı söylenen Limak’ın patronu Nihat Özdemir ise Sabah ve Atv’nin yeni patronuna bu parayı verdiğini kabul etti, “Verdim, ama borç verdim” dedi.